Å nyte vinteren og lyset

(Ring, ring)
– Hei, det er Elisabeth.
– Hei! Er du veldig opptatt nå?
– Neeei… Jeg skal gjøre litt husarbeid, og så skal jeg lufte hunden, hadde jeg tenkt.
– Er det greit om jeg tar med min hund og kommer bortover en tur?
Selvfølgelig sa jeg ja.

Mira og Emre langs skogsstien nordover
Mira og Emre langs skogsstien nordover

Skal vi ta den lette veien eller den fine veien, spurte jeg innledningsvis. Den fine veien, svarte hun umiddelbart. Så vi gikk bare noen hundre meter på snødekte asfaltgater før vi brøt av mot høyre og tok stien inn i skogen. Denne skogsstien som strekker seg flere kilometer før den krysser veien og går ned i fjæra har blitt en av mine kjæreste turfavoritter – året rundt. I dag var det bare et kort stykke hvor det var spor av andre som hadde gått før oss. Resten av veien var vi sporbrøytere, noe som passet hundene perfekt. Både Mira (tervueren) og Emre (Alaska-husky) hadde trekkseler og var veldig klare for å jobbe både langt og lenge.

IMAG7368
Landegode i vinterskrud

Når man kommer til Løp, går stien nedover og fører til et kryss over hovedveien. Med ett har man gått fra å være i skogen til å være i fjæra – men det var ingen av oss som hadde noe imot det. Heftige haglbyger vek unna til fordel for blå himmel og et fantastisk lysspill i skyene. Vi er så langt inne i mørketida at sola ikke når dit vi var, men vi klager ikke av den grunn. Tvert imot, fargene den fører med seg på himmelen og i skyene er til tider ubeskrivelig vakre. Det var bare rett og rimelig at vi tok oss tid til en rast et sted langs veien hjem.

IMAG7378
Uteserveringa var midlertidig åpen!

Begge hundene er glade i å få maten sin servert ute i naturen. Det var ikke ei eneste kule igjen av tørrfôret de tok fikk servert i snøen denne formiddagen. Venninna mi og jeg kunne nyte hver vår kopp med kakao. To, faktisk, når jeg skal være ærlig. Selv enkel pulverkakao fra Toro smaker forbløffende godt når man har et sitteunderlag under rompa og snø på alle kanter rundt seg.

Fasiten da vi kom hjem viste åtte kilometer og nærmere tre timer på tur. Mentalhygiene-faktoren lar seg ikke tallfeste.

Legg igjen en kommentar

