Nesten jul i huset

IMG_3247
Pære- og pinjechutney

Det har luktet godt på kjøkkenet mitt mange kvelder de siste ukene. Pære- og pinjechutney. Whiskyappelsinmarmelade. Eplemos. Nøttekompott. Marsipan. Pepperkaker. Og sikkert noen saker til. Det har blitt laget masse gode saker som skal spises til jul – av andre enn meg. Jeg lager og gir bort, noe før jul og noe til jul. Mange av oppskriftene kommer fra safte-og-sylte-boka til Alt Godt, noen er hjemmefra og noe blir improvisert. Siden jeg bor alene og reiser bort i jula, er det ikke så mye i behold i mine egne skap og skuffer. Men jeg har kost meg masse mens jeg holdt på.

IMG_3252
Julegaveboka mi

Da jeg midt på nittitallet flyttet hjemmefra etter videregående, kjøpte jeg meg ei rød notisbok som jeg kalte «Julebok». I den har jeg skrevet opp alle julegaver jeg har gitt hvert eneste år siden, med bare ett unntak, tror jeg. Dermed har jeg god oversikt over hvem som har fått hva og når, og jeg slipper at f.eks. pappa får bok tre år på rad. Tjue årganger med julegaveoversikt setter sine spor. Er jeg i tvil om hva jeg skal gi, er det etterhvert gode tips å finne med å bla seg fremover i boka og se hva jeg har gitt tidligere år. I år er det flere nyvinninger på gavesida – og noen trofaste gjengangere, så klart.

Julepost
Julepostverksted

Ofte er jeg sent ute med julepost. Ikke i år. Gaver, brev og kort ble sendt innen fristen, og har forhåpentligvis kommet frem dit det skal i alle retninger. Jeg må innrømme at jeg er veldig glad i julepost, og i år har jeg sendt både brev og bilde til de som står på lista mi. Noe julepost har det heldigvis blitt på meg også, og jeg mistenker at det er mer i postkassen når jeg kommer tilbake hjem igjen.

Gulvene er vasket, nissehylla og englehylla er rydda. Handlelista er skrevet før morgendagens matshoppebonanza, gaver er delt ut, mattene er kosta og lufta, og i det hele tatt. Snart er det jul – og jeg tror jeg er klar.

Legg igjen en kommentar

