Møte med sola

My hood!
My hood!

Det gikk så raskt etter at sola snudde rett før jul – plutselig er hun tilbake! Det tar riktignok noen måneder før den vil skinne inn i stua mi, men Vårherre ville det slik at de første soldagene dette året også skulle by på klar himmel og vakkert vær. I dag lå endelig alt til rette for at jeg kunne ta med hunden ut på streiftur i finværet og se på sola. Jeg er usikker på hvem av oss som trivdes mest der vi gikk litt hit og litt dit, og møtte masse andre folk og hunder.

IMG_3303
Isvandrere på Svartvatnet

Det har vært til dels veldig kaldt veldig lenge. Vi har vært nede i 29 effektive minusgrader, og det har vært 14-15 minusgrader i Bodø, i tillegg til mye vind. Da blir det kaldt, men om man vet å kle seg, kan det være utrolig fint å være ute likevel. Selv har jeg ull innerst, og gjerne i to lag på overkroppen, og vindtette klær ytterst. Lue, hals og votter har blitt standardutrustning nesten uansett tid og sted, og ullsokkene går nærmest i rotasjon. Da blir man belønnet med syn som det over – folk på vei over isen akkurat  mens motsola speiler lyset sitt i isoverflata på Svartvatnet, ved foten av Keiservarden.

IMG_3308
Vi rakk det – nesten på overtid!

Jeg trodde vi kom ut for sent til å få med oss sola, men jeg tok feil. Det er jeg glad for. Akkurat på bakketoppen ved det som kalles ‘Hagen-krysset’ fikk vi et glimt av sol bak Småtindan i Gildeskål før den igjen gled ned bak fjellene. I morgen blir den værende enda litt lenger. Jeg gleder meg allerede til den en gang i mars (tror jeg) går ned såpass langt mot vest at den rekker rundt Bratten og lar seg se fra stuevinduet mitt igjen.

Noe sier meg at gjensyn med sola ikke er det eneste gode 2016 har å by på.

Legg igjen en kommentar

