Når går jula over?

…for jula varer helt til påske, synger vi i desember. Men den gjør jo ikke det. Når slutter jula, eller mer spesifikt: Når bør man pakke vekk julepynten?

Englekoret ved julekrybba
Englekoret ved julekrybba

Selv har jeg stort sett pleid å rydde vekk jula 1. januar. Da er alt av festivitas overstått og jeg er klar for å la det være nesten et år til neste gang. Men i år har jeg fått en forunderlig sentimental greie som har overveldet meg litt, og jeg har simpelthen ikke hatt lyst til å rydde vekk jula. Ikke enda, ikke enda, har vært omkvedet. Jeg er for glad i å se på julekrybba, den feite ballerinaengelen som henger i en furukvist med kongler på, nissefar som vokter bokhylla. Blant annet. Derfor har jeg utsatt det.

En medvirkende årsak er naturligvis selve tidspunktet for julepyntinga. Jeg er av den tradisjonen at man pynter til advent i adventstida, for så å pynte til jul når det blir jul – som regel kommer transformasjonen av hus og hjem på lille julaften. I år var jeg imidlertid bortreist fra fjerde søndag i advent til sent i romjula, og derfor kom ikke julepynten frem før helt i slutten av desember. Å rydde bort alt 1. januar igjen, ville gjort at pynten bare var fremme noen ytterst få dager, og det blir bortimot meningsløst.

Nå er det snart ingen bønn. Først sa jeg til meg selv «på trettende dag jul, kanskje», for så å se 6. januar komme og gå med julepynten intakt. Onsdag denne uka er tjuende dag jul, og hvis jula ikke er borte da, så … Vel. Jeg vet ikke hva overtroen mener skal skje, og bryr meg forsåvidt ikke om det. Men tjuende dag jul er en slags definitiv yttergrense for hva som er lov.

Derfor ryker julepynten min tidlig denne uka. At jeg allerede gleder meg til neste gang, er en helt annen sak.

2 thoughts on “Når går jula over?

  1. Heia kjære deg. Nå er det lenge siden jeg har kommentert her, men jeg har fulgt med hvert eneste innlegg altså. Når det gjelder jul og julepynt. Da jeg var barn, var det slik at vi pyntet til jul på lillejulaften. Da kom treet opp og julepynten ble hentet ned fra kvisten. Like spennende hvert år. Da jeg og min bror våknet på julaften var det også kommet julegodter på bordet og de gode gamle juleheftene. Den 13 dag jul dro jula ut. Og samme tradisjon har jeg selv fulgt. Så den 6 januar dro jula ut for vår del. Hilsen ho med Zimba og Storm. 🙂

  2. Samme som hos oss på lillejulaften! Men jeg klarte ikke å kaste ut jula allerede 6. januar, så … det ble i dag, faktisk! 🙂 Hyggelig å se deg her igjen!

Legg igjen en kommentar

