Pinnegleder

Jeg vet ikke hva det er, men noe må det være. For mens strikking tidligere har vært noe jeg gjorde i perioder, og som jeg i lange perioder ikke drev med, er det nå noe jeg holder på med jevnlig og hyppig. Både småstrikk (luer, sokker, votter) og store saker som gensere finner veien fra pinnene mine. Jeg føler meg nesten som ei bestemor.

IMG_3315
Tante skal få lue!

Garnet kommer fra overalt. Butikker, hjemmespunnet/-farget, rester fra mammas strikkekurv… Det er ikke nøye. Jeg liker variasjon, jeg liker å prøve nye garn og mønstre, jeg liker å falle for et garn først, for så å bestemme meg for hva jeg skal bruke det til. Jeg har en gammel sinkbalje av den typen man brukte å bade barn i før i tida. Der har jeg garn-lageret mitt. Nå er baljen så full at det omtrent renner over, jeg har tre-fire strikkeprosjekter på gang samtidig. I helga skulle jeg hente ei hespe med hjemmespunnet garn hos ei jeg kjenner – jeg dro hjem med tre hesper. Jeg skulle innom en butikk for å kjøpe en knapp jeg manglet. Jeg kom ut med seks (nye) knapper og fem nøster i to ulike typer garn. Sånn kunne jeg fortsatt.

IMG_3318
Hjemmefarget, hjemmespunnet garn fra Rognan.

Det har nettopp vært jul, og veldig mange i min krets fikk hjemmestrikket julegave. Sånn blir det høyst sannsynlig til neste år også, ikke minst nå som jeg har så fin julegavesekk å samle gavene oppi frem mot jul.

Jeg ser, når jeg tenker etter, at jeg bruker mindre tid online med laptop i fanget, og mer tid på radio eller film med strikkepinner i hendene. Jeg tror det er av det gode.

Legg igjen en kommentar

