Helgefavorittfrokost: Grytebrød

Jeg er en ‘late bloomer’, tror jeg, på enkelte områder. I lang tid har jeg nemlig observert sterk entusiasme for grytebrød på diverse sosiale medier. I hodet mitt har jeg tenkt: «Åh, for noe fjas. Når kommer neste dille, hva blir det da alle skal lage?» Lite visste jeg at jeg skulle bli en av dem.

Det begynte uskyldig. Jeg trengte å bake brød, men hadde ikke helt ork, noe som er litt ulikt meg. I stedet prokrastinerte jeg med å surfe på internett, hvor jeg kom over en venns beskrivelse av ‘sitt’ grytebrød. Det slo meg at jeg heller ville gjort det på en litt annen måte, og veien var ikke lang fra tanke til handling.

Etter å ha surfa litt på ulike oppskrifter (heve i 12-18 timer? Neitakk.) og sett sånn omtrentlig forholdet mellom tørt og vått, gikk jeg i gang. Hvetemel, solsikkefrø, linfrø, rosmarin, soltørket tomat i bittesmå biter, rester av olje og krydder fra et fetaostglass, gjær. Jeg glemte salt og litt søtt, men pytt pytt. Det er lov til å prøve seg frem – og går gjerne bra så lenge hovedinnholdet er på plass.

Grytebrød på improvisert oppskrift.
Grytebrød på improvisert oppskrift.

Sånn ble resultatet – et saftig brød som hevet til nesten dobbel størrelse oppi jerngryta fra Ikea. Det smaker salighet og gode stunder, og jeg vil ikke bytte det mot all verdens andre brød. Grytebrødskive med rabarbrasyltetøy? Check. Grytebrødskive med brunost? Check. Grytebrødskive med hvitost, kjøttpålegg og paprika? Check. Grytebrødskive med eplemarmelade? Check. Grytebrødskive med Brie? Åhjada.

Like godt inni som det ser ut til utenfra...
Like godt inni som det ser ut til utenfra…

Jeg har en sterk mistanke om at grytebrød vil være et selvskrevent innslag på alle mine hjemme-helgefrokoster i året som kommer. Minst. Du skal heller ikke se bort fra at nugattiboksen vender tilbake til bordet mitt etter lang tids fravær. Noe så godt som dette kan jeg ikke forestille meg at det er mulig å gå lei av.

Legg igjen en kommentar

