Kos i vinterkulda

IMG_3325
Vedstamme med iskrystall-pels

Noen ganger er’e helt ålreit, sant Odd Børretzen. Han hadde så rett, så rett, selv om han sang om sommer og ikke vinter. Jeg er av en annen type; jeg kan like gjerne synge de linjene om vinteren. For noen ganger er det mer enn bare ålreit om vinteren også. Særlig på dager med lite vind, noen minusgrader, dugelig dagslys og godt selskap på båltur i skogen. Hva mer kan man ønske seg i denne årstida?

bål
Mykkje lys og mykkje varme

Vi var to som avtalte tur. Men vi var åtte som til slutt endte opp rundt bålet, pluss to hunder som vi heldigvis slapp å få oppi bålet. Jeg blir fort lei av å grille pølser hvis det er bålmat mange ganger på rad. Denne gangen var det imidlertid ei god stund siden sist jeg hadde laget mat ute/på bål, og da var pølser helt ok. Det syns den firbeinte kompisen min også. Neste gang jeg skal lage mat ute, tror jeg dog det blir på primus (pannekaker eller stroganoffinspirert gryte). Bål blir det likevel – man skal jo ha noe å varme seg på og feste blikket på, og da er bål en ubestridt favoritt. I alle fall hos meg.

IMAG7776
Dagens utedo

Når man blogger fra tur, blir det gjerne de fineste og mest idylliske bildene og stedene som kommer frem. Man redigerer bort de delene av virkeligheten som ikke er fullt så forlokkende. Det er kanskje like greit. Etter å ha spist solid grytebrødfrokost og deretter grilla pølser på tur, ble det nemlig ganske fullt i magen min. Det endte med at jeg valgte å benytte meg av utedo, jeg også, noe jeg tror var et klokt valg. Litt borti buskaset på bildet over ligger håndfaste bevis på at jeg har spist godt i dag. Men det trenger vi for så vidt ikke å snakke (mer) om.

IMAG7774
Tilbaketuren

Etter å ha grilla nær gapahuken, valgte hunden å jeg å gå en god runde gjennom skogen og marka heller enn å velge raskeste vei tilbake. Det angrer jeg ikke på. Sola var i ferd med å avslutte dagens oppdrag, og det var et helt nydelig lys på himmelen og i lufta mens vi vandret langs velkjente stier og veier på hålkeføre. Det er noe helt eget med å være ute i marka til alle årstider, se hvordan naturen forandrer seg og viser frem ulike egenskaper. Vinteren er stillhetens tid, selv om også den har sine lyder.

Måtte vinterværet vare på den måten det viser seg nå. Det hadde ikke vært meg imot.

Legg igjen en kommentar

