When the night comes

Det er noe eget med kveldene. Jeg er natterangler av rang, og når klokka bikker omtrent 22 , begynner det jeg tenker på som min tid. Da stilner gjerne telefonen, da kommer det ikke flere mailer, da roer verden seg ned. Da begynner min tid.

Vinduskarmen min en vinterkveld
Vinduskarmen min en vinterkveld

Lese i ei bok, skrive et analogt brev, pusle på kjøkkenet. Det er mye man kan gjøre, ting som ikke bråker eller plager naboene. Hunden er ferdig lufta og gjør ikke så mye ut av seg, og jeg kan boltre meg med det jeg har lyst til. Noen kvelder er det da nordlyset blomstrer opp, og jeg setter meg ute for å se på.

Akkurat nå om dagen sysler jeg med diverse dokumenter i et lite prosjekt jeg har på gang. Det er godt å kunne konsentrere seg uten avbrudd, og hjernen min er langt mer kreativ på kveldstid enn den er på morgenkvisten. Om ikke lenge er jeg ute på reise en periode – da vil kveldene være det tidspunktet der jeg fordøyer det dagen har brakt med seg, på godt og vondt, og kvelden vil være et tidspunkt der jeg forbereder neste skritt, neste sted, neste tekst, neste oppdrag. Noen kvelder vil jeg forflytte meg. Jeg gleder meg.

Alle tider på døgnet har sin sjarm. Men må jeg velge meg èn, er det kvelden og overgangen til natta som er min tid fremfor alle andre tider på døgnet. Den bytter jeg ikke bort for noe.

Legg igjen en kommentar

