Røros, baby!

Akkurat nå er dette utsikta fra vinduet mitt.

Bergstadens Ziir, sett på avstand.
Bergstadens Ziir, sett på avstand.

Du kjenner den kanskje igjen? Ja, jeg befinner meg på Røros. Her skal jeg være og jobbe med Femundløpet, som starter førstkommende fredag. Nær 150 hundekjørere skal legge ut på sporet med 6 til 12 hunder foran sleden. De yngste skal kjøre ca 200 kilometer (juniorklassen), de øvrige kjører 400 eller 600. Selv skal jeg være basert på Røros og jobbe derfra, for det meste. Det kommer til å gå døgnet rundt – og jeg gleder meg.

Det er noe med suget når man først er i gang.  Hvem kjører raskt, hvem hviler klokt, hvor tar de langhvilen sin, hvordan er sporet? Hva sier værmeldinga? Det er mange hensyn å ta når man skal gjette på hvem som vinner.

I år er det mange av de beste norske kjørerne som skal delta i Iditarod i Alaska, som starter om en måned. Noen av dem har reist over allerede, blant annet Sigrid Ekran og Lars Monsen, mens andre fortsatt er i Norge og skal delta i Femundløpet – for eksempel løpets grand old man; Robert Sørlie. Han er også den eneste ikke-amerikanske deltakeren som har vunnet Iditarod, noe han gjorde i 2003 og 2005. I år har Kristoffer Halvorsen kjørt Robets hunder tidligere i sesongen og vunnet rubb og stubb som de har stilt opp i, så jeg er spent på å se om han går av med seieren når han selv står på sleden i sitt 27. femundløp.

Den som lever får se – løpet starter fredag!

Legg igjen en kommentar

