Alta, jeg kommer!

Isskulpturer i Alta sentrum (mars 2015)
Isskulpturer i Alta sentrum (mars 2015)

Det er bare noen få dager til Finnmarksløpet 2016 starter, og jeg er klar. Etter at jeg for to år siden fikk mulighet til å være i Alta og jobbe under løpet for første gang, har det blitt sånn at jeg ikke kan noe annet i begynnelsen av mars enn å være i Alta. Følge med på GSP-kartet, følge med på kjøretider, sammenligne med gamle løp, trykke F5 stadig vekk. Gå en tur i oppstallingsområdet lørdag før løpsstart, hilse på kjente, knipse portretter og hundebilder. The works.

Flybilletten er forlengst bestilt, og hotellrommet er klart. Vinteren har bydd på mye hundekjøring, og snart krones det med vinterens vakreste eventyr. Jeg gleder meg så det nesten gjør vondt innvendig.

IMG_3611
Velkjent og kjær utsikt

I mellomtida har jeg vært hjemme noen dager. Vasket klær og tatt hånd om diverse nødvendigheter, møtt folk jeg gjerne ville se og snakke med, sånn forskjellig. Det er kjedelig å være hjemme når hunden ikke er her, men han har det godt og har sogar vært på skreifiske i dag!

Utsikta mot Landegode, denne vakre øya som ligger rett utenfor stuevinduet mitt, litt uti fjorden, har blitt et veldig kjært syn i hverdagen min – uansett vær. Det har vært mye og variert vintervær disse dagene, og jeg slutter aldri å forundre meg over hvor fort utsikta forandrer seg. Et øyeblikk bader Landego i sol og gyldne farger. I neste øyeblikk kommer en vinterstorm i mørkegrått og skjuler hele øya, for en stakket stund. Så snur det, igjen. Nå som dagslyset varer stadig lengre, er det ikke til å komme fra at det stadig frister å knipse i retning Landegode.

Men Alta. Og hundekjøring. Med mange av de ‘vanlige’ favorittene som deltakere i Iditarod, Alaska, i år, og med et par åpenbare favoritter som ikke stiller til start (Inger-Marie Haaland og Thomas Wærner), er veien til pallen åpen for veldig mange kjørere i årets FL-1000. Hele starten skal live-streames på NRK, og NRK1 skal ha sine daglige sendinger i år som i årene forut.

Ei uke med lite søvn, lange dager og mye spenning? Jeg er klar – bring it on!

Legg igjen en kommentar

