Påskeplaner

For første gang på flere år skal jeg være hjemme i hele påska. Det blir bypåske, med andre ord. Skjønt med hund og nærhet til marka er det ingen overraskelse om det også blir en hel del friluftsliv i nærområdene. Særlig hvis været blir bra.

Han trenger et requiem, ikke en pasjon...
Han trenger et requiem, ikke en pasjon…

Jeg har hatt to forsetter for påska. Det ene handler om konsert. Jeg har så veldig lyst til å gå på en fin konsert, gjerne med klassisk påskemusikk – f.eks. en pasjon eller noe sånt. Hittil har jeg ikke klart å finne at det skal være noe sånt her i byen, hvilket er en strek i regningen, men jeg håper fortsatt. I verste fall får jeg høre Bach’s Mattheus-pasjon på CD – for det har jeg!

Det andre forsettet handler om å ha en ta-igjen-tag. Når man bor i en by, vet man om alle dens attraksjoner og forlystelsestilbud av ymse slag. Likevel slår det aldri feil. Alle har et eller annet i sin by som de bare aldri har kommet seg til å gjøre, se eller benytte seg av. Så også jeg. Min sorte samvittighet heter Nordlandsmuseet og ligger like ved rådhuset og domkirka, altså midt i byen. Jeg har ikke vært på Nordlandsmuseet på mange år, og overhodet ikke siden jeg flytta hit. Det er på tide å gjøre noe med det.

IMG_4186
Kanskje strikke noen improviserte påskeegg-varmere?

Andre påskeplaner? Kino (Risen, som handler om påskebudskapet). Lese ut minst to bøker av dem jeg har begynt på, men ikke avsluttet. De står på ei egen hylle utenfor badet. Kirkebesøk. Pluss en bonus: Feire bursdag! To gode venninner som bor på hver sin ytterkant av landet, med meg nærmest i midten, kommer til byen i påska. En av kveldene skal jeg sammen med bare de to feire bursdagen min, om enn bittelitt på forskudd. Piker, vin og sang. Jeg mistenker at det blir veldig fint.

Påskeklar, altså. Hvis noen var i tvil. Jeg begynner pyntinga til helga.

Legg igjen en kommentar

