Årets påskelitteratur

Planene for årets påskelitteratur var klar – jeg skulle gjøre et godt innhugg på den bokhylla der jeg oppbevarer bøker jeg har begynt på, men ikke fullført. Innsirkling 2 av Carl Frode Tiller. Jack av Ulf Lundell. Jenny av Sigrid Undset. The Tiger’s Wife av Tea Obrecht. H is for Hawk av Helen Macdonald. Havboka av Morten Strøksnes. En av oss av Åsne Seierstad. Lista over kvalitetsbøker ‘på vent’ var blitt lengre enn jeg likte å innse. En gjenstridig hoste i kombinasjon med influensa gjorde imidlertid at planene ble forandra.

Fullført i et jafs etter en lang pause. Makalaus.
Fullført i et jafs etter en lang pause. Makalaus.

Jeg begynte nemlig å lese intenst fra den hylla i uka før palmehelga. Innsirkling 2, for eksempel. Jeg hadde lest et godt stykke ut i boka, men gått litt lei da jeg holdt på. Denne serien til Carl Frode Tiller er utrolig bra, men samtidig ganske intens. Jeg blir veldig oppslukt når jeg først går inn i historien. I andreboka kom jeg til et punkt der engasjementet mitt sank, og jeg tenkte det var greit å ta en pause. Den pausen ble lang.

Men da jeg halvveis tvang meg selv til å begynne igjen, for å lese den ut, viste det seg at jeg bare skulle lese et par-tre sider før jeg kom til et dramatisk punkt i boka; et punkt som forandra både engasjementet og historien. Vips, så var hele boka ferdig lest. Nå har jeg lyst til å begynne på 3’eren, men det får jeg ikke lov til av meg selv før jeg har fullført enda noen bøker på halvlest-hylla mi.

IMG_4184
One down, two to go.

Disse tre skulle dermed være påskelitteratur. Hovedvekt på ‘skulle’. Fakta er nemlig at jeg leste ferdig Sigrid Undset på torsdag. Jeg så for meg Roma (som jeg aldri har vært i) gjennom vandringene til Jenny og vennene hennes der, og jeg fulgte henne nærmest gate for gate i Oslo. Det var litt nedtur at bokomslaget fortalte hvordan historien ville gå, for da var det ikke så mye å la seg overraskes av mens jeg leste. Men boka var verdt det likevel, og jeg kan bare forestille meg hvor mye rabalder den må ha skapt da den ble utgikk i sin samtid.

Nå gjenstår ei ny Afrika-bok av Tomm Kristiansen (jeg har lest flere av ham tidligere), samt et helt Stockholm-epos av Ulf Lundell. I tillegg har jeg fått noen fristende nye bøker i hus. Jeg har nemlig, takket være ei super venninne som er bokhandlerske, fått hentet noen mammutbestilte bøker veeeldig på overtid. Et knippe av dem er ment å skulle gis bort til jul (!), men noen er til meg selv. Ari Behn – Talent for lykke, Alice Munro – En ungdomsvenninne, og Linn Ullmann – De urolige. Dem har jeg også innvilget plass på påskeleselista, dersom tiden strekker til.

Såeh. Jah. Det blir litt lesing fremover. Hvor er krimmen, spør du? Jeg må innrømme at jeg ikke har noen krim på plakaten. Enda. Kanskje jeg stikker innom Stormen og låner en krim der før de stenger for påske. Vi får se. Jeg skal uansett ikke mangel lesestoff, så mye er sikkert.

Legg igjen en kommentar

