Bypåske trenger ikke bety asfalt

Det fine med å bo i Bodø – noe av det fine med å bo i denne vakre byen – er at bypåske ikke trenger å bety asfaltpåske. Man kan tråkke asfalt hvis man vil, så klart. Men i denne byen er alt man ønsker seg lett tilgjengelig, og de fleste fine stedene er innenfor gangavstand til hverandre. Derfor kan bypåske også bety at man møter noen som vanligvis bor et helt annet sted, og så går man fra asfalten til fjæra på null komma svisj, og koser seg i timesvis i sola. Er det rart jeg elsker Bodø?

Absolute Bodøsjøen!
Absolute Bodøsjøen!

Hver eneste dag i året, uansett årstid, er det noen som kommer til Bodøsjøen friluftsområde for å mate fuglene og kose seg i fjæra. Så også denne dagen. Vi var langt fra de eneste som søkte oss til fjæra denne dagen. Noen kom for å mate fugler, noen lekte i sanden, noen gikk tur langs kyststien og tilbake, noen ville bare ut mot havet og fant seg en solvegg med litt le. Vi hadde med lettspist mat og klarte også å avse noen skiver brød, sånn at femåringen fikk matet fuglene, hun også.

IMG_4206
Påskas beste drikk!

Jeg fulgte min standardoppskrift på hva jeg liker å ha med på tur. Det betyr blant annet at jeg har med et stort glass med pulverkakao og et stort glass med pulverkaffe, samt ekstra kopper. Dermed kan både store og små velge hva de foretrekker å drikke, ettersom termosen er fylt med kokende vann og kan brukes til mer eller mindre alt.

Skjea på bildet er jeg også glad i; det er sånn tjuekroners plastskje som har skje i den ene enden, gaffel i den andre, og knivblad på den ene taggen til gaffelen. Den kan dermed brukes til alt, samtidig som den er så billig at det er lett å erstatte den når den knekker. For det vil den alltid, før eller senere.

IMG_4209
Påskegjest møter innfødte

Denne nesten-seks-åringen er på påskebesøk i Bodø. Hun har vært her før, men husker knapt noe fra den gang da. Dette, derimot. Jeg tror hun vil huske dagen i dag av flere grunner – også fordi hun fikk mate endene i fjæra, klatre på bergene og utforske verden nesten helt på egen hånd, i strålende solskinn. Jeg vet ikke om hun talte antall ender. Men jeg vet at når hun er tilbake i barnehagen sin på toppen av Fløien i Bergen, vil hun ha et og annet å fortelle både voksne og barn.

IMG_4221
Masse stimulans – også i form av andre hunder.

Han firbeinte ser ut til å storkose seg med bypåske. Denne dagen fikk han gått nesten ei hel mil i variert miljø; by, fjæra og marka. Da vi var i Bodøsjøen, var han i bånd med grei radius på. Noen hunder valgte å gå rett forbi, andre kom bort for å hilse på. Han elsket det, særlig da de kom ei tispe med begynnende løpetid… Jeg må innrømme at det godt å ha en barnevennlig hund, sånn at man aldri trenger å være redd for hva som skjer når et barn kommer bort til hunden. Jeg har ham alltid under oppsyn, men det er fint å kunne berolige halvnervøse foreldre med «Han er vant med barn og veldig grei.»

IMG_4224
Å sitte i solveggen er det beste som finnes. Også i fjæra.

Vi var langt fra de eneste som tok turen til Bodøsjøen denne dagen. Jeg hadde faktisk forventa at det skulle være mer folk der enn det var, men like fullt – vi var ikke alene. Likevel fikk vi plass til både store og små ved et av bordene som er satt opp der, og hadde vi villet grille, var der også ledig grill. Noen var innom for å sitte i solveggen. Andre kom forbi og gikk videre. Noen fulgte barn, andre var der for å knipse. Bodøsjøen funker til det meste.

Ingen klager på prosjekt Bypåske så langt, med andre ord.

Legg igjen en kommentar

