Påskevennene mine

Jeg har noen venner som jeg møter hver påske, og bare i påska. Sånn er det bare – de hører hjemme der. Det er bare kyllingkoret som har fast plass, resten omplasseres tid om annen. Uten at de klager over det, heldigvis.

Kyllingkoret på isfatet
Kyllingkoret på isfatet

Kyllingkoret har fast plass. De samles oppå framskapet, hvor de holder til på et fat av glass. Det rektangulære glassfatet med karm rundt var opprinnelig et isfat som ble brukt av min bestemor. I dag er det et interiør-element i leiligheta mi. Det brukes året rundt, og nå om dagen er det kyllingene som regjerer. En broket forsamling, men du milde så glad jeg er i dem!

IMG_4234
Hjemmelaget til meg – og ny av året

Noen ganger får man nye ting som man bare VET blir tradisjon. Dette egget, for eksempel. Det fikk jeg for bare noen dager siden fra ei venninne, og hun har håndlaget det til meg. Decoupage er en teknikk jeg aldri har prøvd meg på, men hun mestrer den åpenbart til fulle. Neste år skal dette egget være fullt av snop når påska kommer, så mye er sikkert!

IMG_4241
Omsorg, beibi. Her passer alle på alle.

Høytider har en tendens til å bringe generasjoner sammen, så også påske hjemme hos meg. Her har mammahøna (strikket i ull og tovet, av min mor) et godt grep om den stakkars lille kyllingen, som later til å være litt usikker på fotografen. Også egget har hun omsorg for. Det er ikke klekket enda, men du skal ikke se bort fra at det sprekker ca søndag – og at innholdet er noe annet enn flere kyllinger…

IMG_4245
Skaper stemning i vinduskarmen

Denne kyllingen var fersk for et år eller to siden. Sammen med et par andre har han fått plass i den vestvendte vinduskarmen i stua mi. Der kan de passe på at stearinlysene ikke brenner helt ned, og herfra kan de se hurtigruta et par ganger i døgnet. Hvis ørna flyr forbi, er de likevel trygge innomhus, og de kan sogar kjenne seg i sikkerhet for hunden. Han later til å overse dem, heldigvis.

O salige stund uten like – når påskeflokken er samlet i stua!

 

Legg igjen en kommentar

