Gjensyn med april

Endelig lange, lyse kvelder!
Endelig lange, lyse kvelder!

Jeg skjønte plutselig at det er april. Når kveldene blir lange og lyse, når fargene på vesthimmelen knapt lar seg beskrive, når man kan bruke joggesko flere dager i strekk, når det blir for varmt selv med den tynneste vinterjakken på dagtid. Da er det april. Da er det den måneden der dagene plutselig føles lange igjen, måneden der sola etterhvert kommer rundt Bratten og jeg vil kunne nyte solnedganger fra stuevinduet. Det er måneden når jeg og hunden igjen kan begynne å streife i marka uten å tenke for mye over snødybde og stiforhold, måneden der vi på impuls kan ta måltidene ute uten å fryse i hjel. Hvis jeg vil.

IMAG8255
Utelunsj i fjæra en solskinnsdag

En av dagene gjorde vi nettopp det. Det var så nydelig vær og varmt i sola at det ikke var tvil i min sjel – det ble utelunsj. Han firbeinte virka veldig fornøyd med å kombinere tur og mat igjen; storkoste seg med å følge med på alt som foregikk i og nær fjæra, samtidig som han fikk spist seg god og mett. Selv priste jeg meg lykkelig over å ha hatt pizzapiroger i fryseren, sånn at det på morgenen bare var å ta ut og varme dem litt i ovnen før vi gikk ut. Nå gjenstår bare å få skikk på primusen og brenneren, sånn at jeg kan lage pannekaker på stedet neste gang jeg skal spise ute – enten det blir i fjæra eller i skogen.

IMG_4292
Maskemarkør fra Ymist (finnes på epla.no!)

En mariusgenser jeg strikket til jul har blitt litt justert i halsen, og mottakeren var strålende fornøyd. Selv er jeg overlykkelig over å ha fått en pakke med strikkemarkører i en bursdagsgave fra gode venninner på tampen av påska. Hund, bål, kjærlighet, kors og andre små figurer har funnet sin vei fra Ymist-produsenten Jorunn og hjem til meg. De ble tatt i bruk sporenstreks.

IMG_4309
UFO-prosjekt #2: Jakkearmer.

Og strikking har det blitt en del av. Ikke bare fordi jeg hadde god tid til å strikke i påska, men også fordi jeg har gått i gang med en rekke UFO’er. UFO betyr i strikkeverdenen «unfinished object», altså strikketøy som ligger halvferdig og vansmekter her eller der. Jeg hadde etterhvert noen sånne, så nå har jeg tatt meg på tak og forsøker å ferdigstille det ene etter det andre. Ei lue er allerede klar, og nå er jeg i gang med arm #2 til en jakke jeg strikka i fjor høst en gang. Et sitteunderlag er ferdig og skal bare tøves for å bli klart, mens et skjerf er bare halvferdig og vil kreve litt mer innsats.

Men det er helt greit. Det er april. Måneden der kveldsunderholdninga gjerne kan bestå av å sitte i godstolen og se på lyset og fargene utenfor vinduet, uten noe mer hokuspokus. Jeg kan forstå at Bjørnson valgte seg april.

Legg igjen en kommentar

