Tid for utebok

Nå er det tid for utebok igjen! Husker du prosjektet? Snøen har smelta og det er igjen varmt nok til å ikke fryse fingrene av seg hvis man vil lese utendørs. Derfor har jeg nå funnet frem årets første utebok igjen – ei bok jeg bare har lov til å lese i når jeg leser ute. Forhåpentligvis blir det så mange timer utendørs at jeg får lest mer enn ei bok denne våren og sommeren!

AfrikabokaMin første utebok denne sesongen er en pocketutgave av «Afrika – en vakker dag» av Tomm Kristiansen (2006). Erfaringsmessig er Kristiansen sine bøker lette og samtidig engasjerende å lese, og pocketutgaven er perfekt til å ta med seg både hit og dit.

Jeg har flere steder hvor jeg liker å sette meg ned utendørs, også med ei bok. Noen steder er nær havet, noen er i fjellet, noen er i skogen, og noen er nærmest midt mellom alle. Det hender stadig at utsikta er så fin at jeg nærmest glemmer boka jeg har mellom hendene, men innimellom klarer jeg å konsentrere meg om lesinga også. Ikke minst når boka har flere kortere historier, som denne av Kristiansen, og som ei nylig anskaffet novellesamling av Alice Munro.

Sommeren vil by på mange bøker, både inne og ute. Jeg kan ikke si annet enn at jeg gleder meg allerede.

Legg igjen en kommentar

