Når en hvetebaker baker…

…baker hun ikke kaker. Hun baker grytebrød. Hun har lært seg at selv om man får idéen om å bake sent på kvelden, går det an å berge nattesøvnen. Der jeg tidligere satte deig på impuls og endte opp med å være oppe halve natta på grunn av heving og steiking, bruker jeg nå mindre gjær og lar det heller heve over natta. På den måten kan jeg steike ferdig på morgenkvisten og ha f.eks. ferskt brød til frokost.

Improvisert grytebrød
Improvisert grytebrød

Tidligere i uka var det lysten på grytebrød som tok meg. Jeg hadde spist opp et nydelig fullkornstump-brød fra Rustikk, og var klar for mer godt brød. Det var sent på kvelden, så å dra til Rustikk var ikke et tema, men jeg hadde heldigvis nok mel og korn i skapet til å lage brød selv.

Jeg har slutta å bruke oppskrift til grytebrød. Jeg har lært meg at det er lurt å ha ca 1/3 vann og 2/3 tørt (mel, korn, gryn, whatever). Jeg har lært meg at maks 1/3 av det tørre bør være grovt mel; blir blandinga for grov, vil deigen nesten ikke heve uansett hva. I dette brødet hadde jeg hvetemel, gjær, linfrø, timian, rosmarin og ei klype salt, omtrent. Pluss vann og olje (noen ganger smelter jeg smør, denne gangen ble det olje). Jeg har også lært at den ideelle steketida for mitt brød i min ovn er 30 minutter med lokk på gryta + 15 minutter uten på slutten av steketida. Ovnen står på ca 220 grader.

Det ble godt. Jeg innrømmer det. Heldigvis er det fortsatt noe igjen til helgefrokostene.

Legg igjen en kommentar

