Middag i fjæra

For ei stund siden tok jeg med meg primusen i fjæra for å lage pannekaker. Gass funker ikke så bra i minusgrader, men nå var det såpass vårlig og plussgrader at jeg var mer enn klar for å starte utematsesongen. Dessverre funka det ikke – jeg fikk ikke gass fra beholderen til brenneren, og det ble ingen pannekaker. Det viste seg etterhvert at gassbeholdere kan ha to slags koblinger, med eller uten gjenger, og jeg hadde brenner med gjenger og gassboks uten.

Hva som mangler? Gjenger, skulle det vise seg.
Hva som mangler? Gjenger, skulle det vise seg.

Så snart jeg hadde anledning, var jeg innom en sportsbutikk for å kjøpe ny gassboks, denne gangen med gjenger. En ettermiddag i helga tok jeg den nye gassboksen sammen med resten av utrustninga ned til fjæra for å forsøke å lage middag. Denne gangen var det laks, grønnsaker og nudler som sto på menyen. Alt for å gjøre det enkelt og lettlaget i første omgang, så får det mer avanserte komme etterhvert. Og vet du hva? Det funka som bare det!

Det funker! Hurra!
Det funker! Hurra!

Først stekte jeg laksefileten nesten helt ferdig. På slutten la jeg oppkutta sjalottløk og vårløk sammen med fileten i panna og lot det surre. Da det var ferdig, la jeg det til side. Deretter bytta jeg steikepanna ut med ei dypere gryte, og så kokte jeg opp vann. Så snart vannet kokte, la jeg nudler oppi. Det tok bare noen få minutter før de var ferdige.

IMG_4430
Enkel blanding denne gangen. Og godt.

Deretter var det bare å krakke laksen i biter og blandet laks, grønnsaker og nudler til ei salig smørje. Egentlig hadde jeg tenkt å krydre med salt og pepper, men krydderboksen hadde ved en forglemmelse blitt igjen hjemme. Godt var det uansett, kanskje særlig fordi jeg hadde laget det ute, på primus, mens det falt lette hagl fra himmelen.

Ti minutter hjemmefra, og i godt selskap.
Ti minutter hjemmefra, og i godt selskap.

Hunden var selvfølgelig også med på ekspedisjonen. Han fikk sin hundemat servert på mosen rett ved der jeg satt – og var i tillegg veeeldig interessert i min mat. Tradisjonen tro fikk han spise fiskeskinnet da jeg var ferdig med maten.

Nå er utekokkeleringssesongen offisielt i gang! Det trenger ikke være langt avgårde, det trener ikke være veldig avansert mat. Bare det er mat, laget ute på primus, er jeg fornøyd. Noe sier meg at årets sommersesong kommer til å by på mange måltider under åpen himmel – og jeg gleder meg!

Legg igjen en kommentar

