Aldri lei av ull

Når man jeg strikker, er jeg glad i variasjon. Jeg kan ikke strikke samme mønster, garn eller ting for ofte og for tett på hverandre. Det må være litt forskjell fra det ene prosjektet til det neste, ellers bli jeg lei og umotivert. En av måtene å variere på, er å ha garn av ulike farger og kvaliteter. Ulike garn har ulike anvendelsesområder, og jeg er nøye med å ikke ‘gå meg fast’ i hvilke garn jeg bruker eller hvilke plagg jeg strikker. Aller best er det å strikke med noe som gir meg følelsen av at jeg har noe som ingen andre har. Som dette:

Hjemmespunnet og hjemmefarget ullgarn
Hjemmespunnet og hjemmefarget ullgarn

For noen dager siden tok vi turen til Rognan og for å se på garn og ull hos Janicke, som driver Ullbua. Jeg hadde sett et par hesper i nettbutikken som jeg hadde lyst på, og da vi kom dit, endte jeg med å plukke med meg tre hesper som fikk bli med hjem. Dette er garn basert på ull fra ulike engelske saueraser, og det er både spunnet og farget av Janicke.

Det er litt dyrere å kjøpe garn på dette viset enn i butikk, så det er ikke noe man kan basere seg på hele tida. Men innimellom, når man vil ha noe eget eller noe ekstra, er det helt perfekt å kunne supplere eller erstatte ‘butikkgarn’ med litt hjemmelaget kvalitet. Jeg mistenker at minst to av disse hespene skal bli tova votter som jeg kan gi bort i julegaver etterhvert, men sikker er jeg ikke.

Det eneste som er sikkert, er at jeg gleder meg til å gå løs på dem.

Legg igjen en kommentar

