Å orientere seg igjen

I går fikk jeg noe i hende som jeg har gledet meg til lenge – kartene med turorienteringsposter i Bodømarka for sommeren 2016.

Jeg er klar - og vel så det!
Jeg er klar – og vel så det!

Jeg nyter å gå på orienteringsturer i sommerhalvåret. B&OI Turorientering har produsert seks kart, som hvert viser et område av Bodømarka med orienteringsposter man kan ta. Noen poster er ute allerede, andre kommer ut omtrent til sankthans. Fra midten av mai til sent i september kan man ta med seg kart og klippekort på tur i marka. What’s not to like?

Noe av det jeg liker med turorientering, er at jeg beveger meg i områder jeg kjenner, men velger nye ruter og nye stier. I stedet for å gå der man lett venner seg til å gå, langs ruter man gjerne kjenner på forhånd, gjør turorientering det slik at jeg velger litt andre stier, litt andre ruter, litt andre mål for turen enn det jeg ellers ville hatt. Noen ganger tar jeg én eller to poster, andre ganger planlegger jeg for en hel dagstur og tar en drøss poster i et jafs. Det varierer.

Det beste er å ta poster nå, denne uka, før alt for mange folk har kommet seg ut på post-jakt. Det skyldes rett og slett at det raskt danner seg små ‘stier’ som viser vei til mange av postene etterhvert som stadig flere folk har besøkt dem. Kartene ble klare i går, jeg er opptatt i dag, men i morgen – i morgen skal jeg ta med meg hunden og et kart ut i marka. Vi skal sanke poeng, i år som alle år tidligere. Jeg gleder meg allerede.

Legg igjen en kommentar

