Edvard Hoem: Slåttekar i himmelen

Nydelig bok
Nydelig bok

Jeg har lenge hatt lyst til å gå løs på denne boka av Edvard Hoem. Men den har blitt liggende, halvt glemt og halvt utsatt, frem til i dag. I dag tok jeg boka med til et sted hvor jeg visste jeg ville få anledning til å lese, samtidig som jeg måtte være delvis tilstede blant folk innimellom. Og det var perfekt.

Boka kom for halvannet år siden, og du finner alt fra begeistrede til panegyriske anmeldelser på internettet. Jeg skal ikke forsøke å overgå eller overlappe dem på noe vis. Jeg sier det heller enkelt: Les! Les, om du så bare skal lese ei bok i år – les denne. Den er verdt det.

Finn den på biblioteket. Finn den i bokhandelen. Finn den på ebok, hvis det finnes, på padden eller lesebrettet ditt eller hva som helst. Men finn den, og les den. Jeg tror ikke du vil angre.

Jeg har blitt mer og mer begeistret over Edvard Hoems forfatterskap etterhvert som jeg har blitt mer kjent med det. Nå gleder jeg meg allerede til oppfølgerboka ‘Bror din på prærien’, som kom i fjor. Alle Hoems bøker i mi bokhylle er hardbacks; bøker som er ment å vare, bøker som kan leses mange ganger, bøker som skal tåle en støyt. Det skal også prærieboka være. Du skal ikke se bort fra at den havner på leselista allerede i juni.

Legg igjen en kommentar

