Midnattsol!

I dag er det første dag (kveld!) med midnattsol her i byen – solnedgangen er ikke før noen minutter over midnatt. Jeg oppdaget det nærmest ved en tilfeldighet, men heretter skal jeg huske det. Det er nemlig hunden sin bursdag også.

Kveldssol bak Landegode
Kveldssol bak Landegode

Sånn så det ut for noen dager siden, da sola forsvant bak Landegode. Lyset forandrer seg fra minutt til minutt, og det er vanskelig å konsentrere seg om noe inne når det er så fint ute. Sola er fortsatt under horisonten et par timer hver natt, men det er ikke lenge til den slutter å gå ned på ordentlig.

Jeg kan ikke annet enn glede meg, særlig siden jeg snart skal tilbringe lang tid et sted hvor ingen øyer og intet landskap kommer i veien for sola, så vidt jeg vet. Et sted hvor man kan se den hele døgnet, om det bare er klarvær. Lenge har jeg mentalt skjøvet det foran meg og tenkt «det er først til sommeren, og enda lenge til». Men nå? Nå er det snart alvor. Om bare noen dager legger jeg ut på tur igjen, denne gangen til et sted som jeg aldri før har besøkt – bare sett på avstand, og drømt om når jeg har lest eksotisk litteratur.

Åh. Jeg gleder meg.

One thought on “Midnattsol!

Legg igjen en kommentar

