Rabarbarebra, takk!

Jeg har ikke hage. Likevel kunne jeg i dag fråtse i rabarbra, ettersom jeg fikk tilgang til å plukke nærmest det jeg ville i noen andre sin hage. Det var et fint knippe rabarbraer som ble med meg hjem, gitt. Du vet det er sommer når du kan stå på kjøkkenet og tilberede fersk rabarbra!

Stor og smaksrik rabarbra fra Bodø
Stor og smaksrik rabarbra fra Bodø

Når man jeg har en viss mengde rabarbra, er det lett å få lyst til å lage nærmest alt i hele verden. Rabarbra er jo så godt, og kan brukes til så mye! Etter å ha tenkt meg om og rensket dem, landet jeg dog på tre ulike ting: pai, kake og syltetøy. Jeg valgte meg ei enkel  oppskrift på rabarbrakake fra bloggen ‘Det søte liv’, og det var gjort på null komma svisj. Forhåpentligvis ble den god også – jeg har faktisk ikke smakt. Enda. Kaka havna i fryseren, så jeg har noe å ta frem når og hvis det dukker opp gjester i sommer.

IMG_4524
Hjemmelaget rabarbra-og-jordbær-pai, her servert på Figgjo Grete-asjett sammen med ei kule is.

Jeg laget også en lettvint rabarbra-og-jordbær-pai, med base i en forstekt paibunn som jeg tok ut av fryseren. Et stykke pai med is til kveldsmat mens sola skinte inn vinduet var helt rett medisin på en fredag! Faktisk spiste jeg en paibit til etterpå. Resten sparte jeg, ettersom jeg snart får en gjest på besøk.

Den siste rabarbraen står ferdig skrellet og oppkuttet i en bolle i kjøleskapet. Jeg orket ikke å begynne med mer sent på kvelden, men i morgen har jeg tenkt å lage rabarbrasyltetøy. Det skal jeg blandet med kvann, som jeg plukker under morgenturen med hunden, har jeg tenkt.

Jeg tror ikke jeg rekker en ny innhøstingsrunde før jeg reiser avgårde. Det heter seg at man skal høste rabarbraen før sankthans, og jeg er borte til da. Tidligere år har jeg imidlertid høstet rabarbra med hell sent i juni og tidlig i juli. Jeg satser på at det går bra i år også. Så kanskje det blir en ny runde med hovedsaklig rabarbrasyltetøy før sesongen er over. Det hadde ikke vært meg imot.

Legg igjen en kommentar

