Skomvær: Fiskemiddag ved midnatt

Ja, du leste riktig. Etter en lang dag ute i sola med alskens gjøremål og tidvis avslapping om hverandre, var det tid for dagens middag når alt var avsegstyrt.

IMG_4582
Dagens middag. Den rakk til fem personer – og noen høns!

Uventa gjester gjorde at selv ettermiddagskaffen (med nystekte vafler og ferskt, hjemmelaget rabarbramarmelade) hadde blitt gjennomført før det var tid for å sette seg ned med middag. Men middag måtte vi ha, for vi hadde fått hånd om en diger blodfersk torsk. Fisken er naturligvis bedre fersk enn etter frysing, så torskemiddag ble det – under midnattssola.

IMG_4609
Snart klart med alle detaljer på bordet

Vi hadde på forhånd en liten samtale om torsken. Der jeg kommer fra, pleier man å si at vi foretrekker torsken i de månedene som har ‘r’ i seg. Med andre ord; fra mai til august foretrekker vi andre fiskesorter til middag. Når man får en diger Lofottorsk servert rett i hånda av turister som kommer innom på kjapp visitt, kan man dog ikke takke nei. Sammen med grønnsaksblanding og tang ble det et herremåltid. At det var ørlite kaldt og derfor påkrevd med varme klær, er ikke mer enn man kan forvente her ute.

IMG_4616
Grønnsakstilbehør – og tang, som ligger rundt gaffelen, aller fremst i bildet.

Jeg nevnte tang. Jeg har aldri spist tang før. Faktisk var jeg mer enn veldig skeptisk til tang. Men av respekt for mine medboere denne måneden, og for de av dem som hadde tilberedt maten, smakte jeg naturligvis på tangen. Og det var godt! Litt salt, helt grei konsistens og rett og slett ‘det lille ekstra’ som tilbehør til fisken. Det har også blitt laget tang-snacks her, som står i en bolle på kjøkkenet til fri anvendelse. Jeg tror kanskje jeg må lære meg å lage noe av dette selv etterhvert.

IMG_4619
Hjemmelaga snacks: Saltrista mandler, laget noen timer tidligere.
(Oppskrift fra bloggen Green Bonanza, lenke hvis du klikker på bildet.)

Det var så kaldt at det ikke frista å sitte ute for lenge, men litt etter-middag-snacks måtte vi like fullt ha. Tidligere på kvelden hadde jeg laget saltede mandler etter oppskrift fra Green Bonanza (link rett til oppskrifta hvis du trykker på bildet). De ble veldig populære. Faktisk er de ikke bare salta i henhold til oppskrifta der, de er også kokt i saltvann. Sunt og lettvint snacks en sommerdag, like mye som et kjærkommet snack når det går mot jul.

Fyrlivet leverer opplevelser på løpende bånd.

One thought on “Skomvær: Fiskemiddag ved midnatt

  1. Spennende innlegg og tusen takk for melding fra deg. Ja torsk er kjempegodt, og selv spiser vi den året rundt. Men jeg lærte fra min Morfar (som var fisker av yrke og fra et lite fiskevær) at fisken smaker best på vinteren. Det skyldes at den nettopp har gytt, og har et høyere vanninnhold i kroppen. Dermed er den ikke så saftig og god som den er om vinteren. Vi får Lofottorsk som svigerfar fisker på Lofotfiske hvert år. Det er så godt!

Legg igjen en kommentar

