Skomvær: Hva spiser vi?

IMG_4689
Fyrtårnet ligger på øyas høyeste punkt.

På sommeren er det kunstnerforeningen Røst AiR (Artist in Residence) som driver Skomvær fyr. De har en avtale med Kystverket som strekker seg over lang tid, og her driver de med kunst og hverdagsliv i skjønn forening. Selv er jeg ikke kunstner, men jeg har likevel vært heldig og fått lov til å oppholde meg her en periode i sommer likevel. Et av prinsippene det drives etter her ute, er bærekraft. Maten skal helst være organisk og økologisk, man har en omfattende kjøkkenhage og det foregår en bevisst ressursbruk. Det krever litt mer planlegging og gir litt mindre rom for enkelte impulser (ikke noe ferdigpizza her på øya…), men det er veldig verdt det. Og gitt hvor man befinner seg, krever jo det meste litt planlegging likevel!

IMG_4574
Ikke ugress. Ressurs!

Det er lett å se på løvetanna som et ugress der den vokser rundt omkring på øya, selv inne på tunet mellom husene og låven. Men løvetanna er en ressurs, og jeg har allerede høstet endel som har kommet til nytte. En av de aller første dagene her plukket jeg rundt 200 løvetannblomster (uten stilk), og de laget jeg løvetannsirup av. Sirupen ble bevisst laget såpass tynn at den er lett å bruke på vafler og pannekaker, for eksempel, og på nybakt brød (som jeg laget samme kveld). En av kollegene mine har snakket om å lage løvetannvin. Det har jeg aldri smakt, men det forbauser meg ikke om det er godt. Snart skal jeg en ny runde ut og høste mer. Hvorvidt det da blir sirup eller saft, er foreløpig uklart. Sikkert er det i alle fall at løvetann et en kjærkommen ressurs her ute i havgapet.

IMG_4594
Et knippe av de lokale eggprodusentene.

En av kunstnerne som holder til her, bor til vanlig på Røst. Der har hun høns, åtte høns og en hane. Her er den fargede høneflokken ute på tur sammen med hanen. Det finnes i tillegg tre hvite høner her. Alle hønsene får være ute i flere timer hver dag, men på kvelds- og nattestid bor de innendørs. Eggene de legger, bruker vi både i husholdningen og i de matressursene vi bruker til å traktere gjester som kommer på besøk. Jeg skal glatt innrømme at jeg har ca null erfaring med høns fra før (annet enn å spise dem), men det tok meg under et døgn før jeg fant ut av det etter å ha fått kyndig innføring i rutiner og denslags.

IMG_4625
Allsidig ressurs fra hagen: Rabarbra!

Trodde du jeg var ferdig med å blogge om rabarbra? Åneida. Her på Røst vokser det rabarbra i hagen, og det vet vi å benytte oss av i husholdningen. Den aller første dagen min her ute, laget jeg rabarbrasyltetøy som ble servert sammen med vafler til turister dagen etter. I tillegg tok vi naturligvis noe til oss selv også, for husholdningsbruk. Jeg er i gang med runde #2 på rabarbrasyltetøy, og har også planer om å lage rabarbrasirup en av dagene. Rabarbrasaft er også en mulighet – her er planter nok, i alle fall, og mange av dem er av den tynne, saftige sorten. Og i tidlige morgentimer med solskinn og lite vind, finner du meg i gresset på tunet med en rå rabarbrastilk og et glass sukker i handa – akkurat som da jeg var barn. Man vokser aldri fra rabarbra, tror jeg.

IMAG8826
Marie har satt potet!

Vi er bare tidlig i sesongen enda, og det skal være folk her lenge. Kjøkkenhagen holdes i hevd og er i flittig bruk. Her har Marie akkurat satt potet (potedes, som det gjerne heter på dialekt), og så finnes det squash og diverse andre planter rundt omkring. Drivhus har vi også, og jeg skal blogge bilder derfra når det er mer enn spirer og grønne blader å vise frem. Det krever litt logistikk når man skal ha med seg priklinger, settepoteter, frø og andre planter utover hit, men du milde så verdt innsatsen det er når man etterhvert kan høste og nyte godt av det man har anstrengt seg. En gang i tida fantes det sogar en rosehage her ute! Det skal jeg fortelle mer om i et senere blogginnlegg, tenker jeg.

IMG_4558
Happy puppy vokter tunet en solskinnsdag.

Han her karen nyter stort sett medbrakt. Vi har med både tørr- og våtfôr til hunden, og han lider ingen nød. Han holdes i bånd og voktes godt sånn at han ikke når til verken reir, egg eller kyllinger på øya. Det innfinner han seg med. Fersk fisk har han allerede fått smake, og hønsene er han veeeldig nysgjerrig på – men de holder seg lett utenfor hans rekkevidde, de også.

Men sultne? Det er det ingen av oss som trenger å være.

Legg igjen en kommentar

