Skomvær: Farvel

Hverdagen venter, Skomvær har vært en drøm. Å få tilbringe tid på Skomvær har vært noe helt spesielt, og det har vært oppfyllelsen av en gammel drøm, en drøm om å få erfare landet ‘bortenfor Røst’. Der jeg en gang drømte om å få se Trenyken på nært hold, har jeg nå ikke bare sett den – jeg har hatt tilhold enda lenger ut. Det er nesten så jeg må klipe meg i armen for å forstå det.

En siste finværsdag på Skomvær
En siste finværsdag på Skomvær

Fyret på Skomvær har stått der, et landemerke både på øya og for sjøens farende folk. Nå om sommeren er fyrlykta slukket, den fyrlykta som er slipt i krystall og laget på et vis som i dag har gått i glemmeboken, men like fullt: Fyret står der, og det viser vei. Jeg har lært at sangen «Har du fyr» opprinnelig var skrevet til Skomvær fyr, og jeg skjønner hvorfor. Nå har jeg vært nesten hver en krinkelkrok inne i fyret og sett på alle detaljer jeg ønsket å utforske videre – og jeg har vært runden på balkongen aller øverst. Jeg føler at jeg kjenner fyret litt. Ikke godt, men godt nok. For meg.

Lokalhistorie som gir inntrykk
Lokalhistorie som gir inntrykk

Jeg har lest bygdebøker, Lofotboka og nedtegnelser av ulike slag som har fortalt meg om livet på Skomvær. Hvem som var der, hva de gjorde, hvordan de hadde det, hva de måtte leve med – av både vær, vind og omstendigheter. Kristian som det står om i avsnittet over, var poståpner på Røst og kom ut til Skomvær med post og på besøk av og til. Jeg har lest om hvordan de måtte bruke tønner i tau for å få post og varer noenlunde velberga i land når båtene ikke kunne legge til nede i Keila – og jeg skjønner hvorfor, for jeg har sett Keila i både nordavindsstorm og sønnavindsstorm.

Uværskveld på Skomvær
Uværskveld på Skomvær

Da dette bildet ble tatt, var det storm fra nord. Når vinden står på med storms styrke fra nord, kan man krysse tunet relativt greit, men kommer man rundt hjørnet på låven og møter vinden uforfalsket i øynene – vel, da er det greit at man er solid bygd og lener seg mot vinden. Nordavinden gir ikke ved dørene. Sønnavinden derimot. Den tar i prinsippet like hardt, men den gir langt mer spektakulære bilder – for da slår bølgene mot skjærene på sørsida av øya og kaster kaskader av sjy og skum høyt opp i lufta. Man kan sogar sitte inne i stua og se på det, siden stua er sørvendt. Jeg har ingen bilder på minnebrikken. Men mange inni hodet.

Hønene er overlatt til andre nå...
Hønene er overlatt til andre nå…

Etter å ha vært alene sammen med hanen og hønene over en periode begynte jeg å trives litt med rutinene de bød på. For ikke å snakke om eggene – det var noe helt eget å spise egg som man bokstavelig talt har henta inn selv, rett fra hønsehuset. Jeg hadde lært noen av hønenes personligheter å kjenne, og lot meg villig underholde når jeg så hvordan de tedde seg innimellom. Men når det er sagt: Det er godt for hunden min å slippe å ha høner gående rett i nærheten hver eneste dag. Litt mindre å følge med på, litt mindre å karre seg opp over. Det er helt greit.

Den siste midnattssola jeg så på Skomvær
Den siste midnattssola jeg så på Skomvær

Den siste kvelden min på Skomvær var det et helt fantastisk nydelig vær. Etter å ha vært ganske grått på formiddagen ble det klarere og klarere, og utpå kvelden var himmelen nærmest fri for skyer. Vinden løyet, som du ser på bildet, og det var nydelig å være ute og se på havet og landskapet i det gyldne kveldslyset. Jeg kunne ikke annet enn å knipse den siste midnattsola jeg visste jeg ville se der ute.

Neste dag var det gråvær og mer vind. Men jeg kom meg til Røst, og etterhvert helt hjem igjen. Skomværseventyret er over – men hverdagene er neimen ikke verst, de heller.

Legg igjen en kommentar

