Bodøsommeren #6: Regnværsdager

Dette er også en sommerdag
Dette er også en sommerdag. Bildet er tatt mot Landegode…

Det er ikke til å komme fra at sommeren også byr på regnværsdager. I fjor hadde vi mange av dem, året før var det langt færre. Den verste var midt på nittitallet. Sommeren etter videregående jobbet jeg på vikingmuseet i Lofoten, og den sommeren var snitt-temperaturen på Leknes usle sju grader i juli, og det var ikke én dag det ikke regnet, hele sommeren. (Det var en fin sommer likevel!)

Denne sommeren har bydd på regnværsdager innimellom. Men jeg må innrømme at jeg syns det er greit, så lenge det ikke blir for mange av dem. Det er godt med dager der man med god samvittighet kan pusle med sysler av ulike slag innendørs. Hvis det er to gråværsdager på rad, passer jeg på å lage meg noe ekstra godt til middag den andre dagen, bare for humørets skyld. Det hender også at jeg i ren trass hyrer meg i regntøy og går en ekstra lang tur med hunden, sånn en sjelden gang.

På regnværsdager er det mye man kan gjøre i Bodø. Man kan kle seg etter været og gå på streetart-safari i byen, for eksempel. Ikke minst etter UpNorth-festivalen for et par uker siden kan det være en stor fornøyelse! Man kan også ta turen til Galleri Bodøgaard og se fantastiske bilder og nyte et lokale som bokstavelig talt er skapt for utstillinger. Man kan pusle med hjemlige sysler og få unna kjedelige eller ikke-så-kjedelige nødvendigheter. Man kan bake og fylle fryseren til senere. Man kan gå på café-safari og spise kanelsnurrer på Rustikk, fortsette med kakao og folke-titting på Babel, nyte en burger på Smith’s, sitte i all evighet og prate med venner på Kafka eller nyte den lille utsikta som er (og maten!) på Roast i 17. etasje på Scandic Havet. For eksempel. Marka er like fin i regnvær som i solskinn – og har langt færre insekter når det regner!

Så lenge regnværsdagene ikke blir for mange i strekk, er det helt greit for meg.

One thought on “Bodøsommeren #6: Regnværsdager

Legg igjen en kommentar

