Bodøsommeren #8: August

August. Det kommer alltid en august, og vi er noen dager ut i måneden allerede. August blir lett sett på som starten på høsten i mine kretser – hundekjørerne starter gjerne oppkjøringa til sesongen da, og begynner å trene hunder. Mange av vennene mine later til å ha avsluttet ferien sin sist helg (og noen startet!), og temperaturen har falt litt, i alle fall midlertidig. Sola har begynt å gå ned om kvelden, og det er faktisk mørkt midt på natta. Men livet har lært meg at det er ikke over selv om det er august.

August har mye godt ved seg. August byr på farger – sterke, klare farger som du for eksempel kan se på bildet over her. August byr på temperaturer som gjør det mer levelig og mindre klamt å gå på jakt etter turorienteringsposter. August gir meg sval bris når jeg tar med hunden og ei bok ned i fjæra og setter meg til i ei grop som er dekket av lyng. August byr på gjester av både to- og firbeint slag.

August i Bodø byr på filminnspilling i nabolaget, og flere av rekvisittene kommer fra meg og mine. August byr på Nordland Musikkfestuke og konserter over hele byen – for ikke å snakke om på Keiservarden! I år skal Odd Nordstoga lokke byfolket til fjells. Musikkfestuka rekker såvidt å fullføres før Arctic Race melder sin ankomst – Bodø fyller 200 år i år, og jubilanten liker å kalle seg for sykkelbyen. Det ser du også når du vandrer rundt; det er pyntet med fargerike malte sykler over alt.

Men ikke tro at du får puste ut. Sykkelsirkuset rekker såvidt å forlate byen før Parkenfestivalen åpner portene. Først for Familieparken, så for veldedighetskonsert med Sivert Høyem, og deretter «selve» Parkenfestivalen. 8.350 billetter ble solgt på 17 minutter sist november, uten at en eneste artist var presentert. Det kaller man en tillitserklæring og en seier.

Seier håper vi også det blir for Bygdedagan på Godøynes helga etterpå. Godøynes er ei bygd rett utenfor Bodø som satser på å tidoble innbyggertallet den helga Bygdedagan foregår, og årets arrangement blir mer enn dobbelt så stort som de foregående. Fesjå med mange slags landbruksdyr fra regionen, båtbygging og historisk vandring, foredrag, salgsboder av ymse slag, møsbrømlefse, utstilling av store landbruksmaskiner og mye mer – både by- og bygdefolk vil garantert finne noe å la seg underholde av i bygda disse dagene.

Såeh. Sommeren er ikke over selv om kalenderen sier august. Tvert imot – august byr på sommeraktiviteter på rekke og rad, massevis av ting man kan ta seg til nærmest daglig her i byen. I fjor kom dessuten ikke sommervarmen og solskinnsdagene ordentlig hit før uti august. Da visste vi å sette pris på dem! I år har sommeren vært litt bedre, men likevel. Jeg og mange med meg er klare for mer sommer, sol og varme på aktive dager i august.

Legg igjen en kommentar

