Når sommeren er slutt

Blondehjertet i glass henger i stuevinduet mitt
Blondehjertet i glass henger i stuevinduet mitt

Når sommeren er slutt, tar jeg gjerne ei oppsummering. Fikk jeg gjort det jeg hadde lyst til i sommer? Har jeg nådd noen av de målene jeg skrev meg opp ved nyttårstider? Er det sammenheng mellom de store målene og de små valgene? Noen ganger er svaret ja, andre ganger er det mer blandet.

Nå er Parkenfestivalen vel overstått (til stående ovasjoner), og til helga foregår det siste arrangementet jeg har vært med på å forberede i år. Det involverer også mange mennesker og et utall aktiviteter, og jeg håper vi klarer å nå de relativt hårete målene vi i komitéen har satt oss. Men deretter. Deretter er det slutt. Sommeraktiviteten er over, og høsten kaller med sine innholdsrike hverdager. Det blir fint, det også.

En sensommerkveld i august, sett fra stuevinduet mitt.
En sensommerkveld i august, sett fra stuevinduet mitt.

Da jeg i ettermiddag lå på gresset i fjæra, rett overfor sanden og med hunden like ved, tenkte jeg over sommeren og det jeg har brukt tida på. Er jeg fornøyd? Svaret er ja, men ikke uten forbehold. Det er én ting jeg hadde store planer om å gjøre denne sommeren som jeg ikke har fått gjort. En ting jeg gjerne skulle ha gjort. Fjelltur. En skikkelig tur med mange kilometer, en tur som varer lenger enn bare ei helg, en tur som krever litt men samtidig ikke sliter meg ut, en tur som byr på nye stier, hytter, opplevelser, områder.

Da var det bare ett å gjøre: titte på kalenderen og rydde litt, for så å legge planer. Vel hjemme igjen myste jeg på kartet ei stund før jeg hadde bestemt meg og ruta var lagt. Utstyret har jeg, og jeg vet det er i orden. Må bare planlegge litt mat (og kanskje fikse snøret på den ene fiskestanga mi), så er det meste i boks. Kløven til hunden er også funnet frem, og planen er at han skal få bære sin egen mat på turen.

Hvis noe ikke går galt eller dukker opp uforutsett, finner du meg snart i fjellene. Og jeg gleder meg noe vanvittig!

Legg igjen en kommentar

