Lykken er en lesekrok

Lakris-te i mummikopp lar seg smake!
Lakris-te i mummikopp lar seg smake!

Jeg er ikke langt unna å være ferdig flyttet, og det er på tide med en pust i bakken. Noe av det som har gjort meg lykkelig i nytt hus, er det faktum at jeg har kunnet lage meg en lesekrok i stua mi. I et hjørne med vinduer og godt dagslys har jeg kunnet lage meg en skikkelig trivselskrok. Der sitter jeg nå i godstolen med beina høyt, en tekopp i vinduskarmen rett ved og boka «Du dør ikke» av  Linn Strømsborg på mobilen. Den kom nettopp ut, og jeg har lånt den som ebok fra biblioteket mitt. Så langt er den strålende bra, og jeg gleder meg til resten. (Forvent bokanmeldelse etterhvert!)

I lesekroken min har jeg også en hel balje (!) med garn rett ved siden av, og når jeg ikke leser ei god bok, kan du gjerne finne meg i kroken med strikketøy i hendene og en film eller serie på Netflix. Nevnte jeg at radioen står rett ved? Den gjør det. Hundesenga befinner seg i umiddelbar nærhet, den også, og den firbeinte later til å være svært fornøyd med å kunne være nærmest mulig når jeg strikker og han sover.

"Happiness" fra Willow Tree
«Happiness» fra Willow Tree

Jeg er ikke en person som er så veldig glad i pyntegjenstander, og du finner få slike ting der jeg bor. Denne figuren fra Willow Tree fikk jeg imidlertid i gave for noen år siden, og den har jeg blitt utrolig glad i. I min gamle leilighet sto den på ei hylle nær skrivesaker og radioen. I mitt nye hus står den med ryggen mot hagen, og med ansiktet vendt mot stua og kjøkkenet.

Figuren uttrykker langt på vei hvordan jeg har det nå. Jeg nyter å ha gangavstand til sentrum, jeg elsker mitt nye hus, jeg har fine folk i umiddelbar nærhet i nabolaget og jeg kan ikke forestille meg så veldig mye mer som kunne gjort livet bedre. Jeg har flyttet fra den vakre utsikta utover havet, men jeg kunne like fullt nyte både nordlys og utsikt da jeg var ute med hunden på kveldsturen i dag. Så det er ikke så verst. Nå er jeg klar for helg.

5 thoughts on “Lykken er en lesekrok

  1. Hei, Elisabeth !
    Så hyggelig at du kjenner deg godt “inne dine nye vegger” (bokstavelig oversettelse av et vanlig fransk uttrykk – vet ikke om det gir sans på norsk …).
    Angående bokanmeldelse, jeg har noe å fortelle deg som skal muligvis få deg til å smile. Jeg har nylig ønsket meg et par bøker fra P.O. Enqvist og Stig Dagermann, så har jeg bestilt dem på nettbokhandelen Bokus.com. Ettersom det var den aller første gang jeg bestilte bøker direkt fra Sverige, hadde jeg tenkt å kjøpe også “Förlist”, fordi jeg var velgig nysgjerrig på hva Susanne Dilber har skrevet som historie rundt det dramatiske brullypet i Lofoten som du har selv skrevet om. Uheldigvis, er denne boka for tiden kun tilgjengelig i innbundet format, og dette er en stor ulempe for meg, ikke bare fordi det koster mer eller tar mer plass på hylla, men først og fremst fordi jeg langt fra foretrekker små bøker, som passer i lommen slik at jeg skal ha dem med meg i alle omstenigheter, og jeg synes er lettere å lese generelt. Og så ble jeg skuffet at “Förlist” er ikke trykket i “lommeformat” for tiden. Vel, jeg håper det blir for en annen anledning.
    I mellom tiden, jeg gledjer meg på forhånd med å begynne med Susanne Dilbers romanprosa med lesingen av “Doppelexponering” som jeg har bestilt istedet, og som jeg har nettopp mottatt i dag ! Jeg vet ikke hvor mange lesere hun hadde fått i Frankrike hitttil, men jeg er sikker at det blir minst én fra nå av, og en begeistret en … 🙂
    Klem.

  2. (… hmm, etter en liten omtanke, gikk jeg til hylla for å sjekke, og, ja, det er snarere Suazanna hun heter, og “dubbelexponering” som er titelen… Jeg beklager for henne.)

  3. Anne-Helene: Tusen takk! Jeg har det virkelig strålende her – og håper du også har/får ei fin helg!

    Geitost: Så hyggelig å se deg! Long time, no see! Jeg ble veldig glad for å se at du går løs på Suzanna Dilber sine bøker – de er nemlig veldig bra. Dubbeltexponering likte jeg veldig godt, og Förlist elsket jeg også, så klart. Sistnevnte har jeg faktisk lånt bort i dag, til ei som gjerne ville lese den. Jeg håper Dubbeltexponering gir deg lyst til å anskaffe Förlist også, selv om den pr i dag bare finnes i innbundet versjon. Etter mitt syn er den verdt det 🙂 Du har ikke vurdert å kjøpe den som e-bok og laste ned på telefonen? Jeg er ikke så glad i å lese på skjerm, men det er noen ganger mer praktisk enn å lese boka i papirformat, hvis man er i bevegelse for eksempel. God lesning! (Fortell gjerne etterpå hva du syns 🙂 )

Legg igjen en kommentar

