Bodø for barn – helt perfekt!

Jeg har tenkt det mange ganger, og jeg sier det med frimodighet: Bodø er en by som er perfekt for barn! For ikke lenge siden var jeg så heldig å ha to åtteårige gutter i hus fra fredag til søndag. Heller enn å drasse dem ut i marka når det kaldt og stedvis ganske vått, lot jeg guttene velge hvor de ville på tur. Svaret forbauset meg ikke – de ville til byen!

StreetArt fra UpNorth 2016 var poppis. Vi gikk på kunstverkjakt!
StreetArt fra UpNorth 2016 var poppis. Vi gikk på kunstverkjakt!

I flere år har bl.a. Stein sørget for et godt utvalg av streetart på byens vegger. Nå har han etter eget sigende lagt opp, men takket være UpNorth-festivalen tidligere i sommer, er det likevel mange nye kunstverk rundt omkring i byen. Guttene ble veldig fascinert av motivet over, som befinner seg i et hjørne av torget i byen. Østrem har laget en samling tvetydige figurer som kan leses på flere måter – og åtteåringene så opptil flere motiver når de bare gransket det lenge nok. Vi har allerede avtalt å ta en ny tur en dag hvor vi dedikerer enda mer tid til å gå på streetart-safari.

Hurtigruta kommer inn, og to potensielle fremtidige matroser likte synet.
Hurtigruta kommer inn, og to potensielle fremtidige matroser likte synet.

Å gå langs havnepromenaden med barn vil noen betegne som galematias. Selv syns jeg det er en fornuftig ting å gjøre, og disse guttene klarte fint å ta ansvar for å ikke ramle i vannet. Underveis titta vi på båter, navn og registreringshavner, og anleggsarbeid som foregikk her og der ble behørig diskutert. Ikke minst ble det spekulert mye i hva de ulike båtene gjorde ute på havet, og hvem som har den mest dramatiske hverdagen. At vi fikk se hurtigruta komme inn på nært hold, var en bonus. Ikke minst da den tuta høyt og klart rett foran øynene på gutta.

Hvem sier at primusen bare kan brukes i marka?
Hvem sier at primusen bare kan brukes i marka?

Guttene var litt redde for at det å velge byen foran marka skulle bli utslagsgivende for hvorvidt det ble primuspannekaker til lunsj eller ikke, men jeg lovte at det ikke var noe problem. På torget finnes både benker og andre installasjoner hvor man fint kan sette seg ned og kokkelere litt, og primusen fant seg godt tilrette på torget mens guttene lekte på apparater i umiddelbar nærhet. Mens guttene klatra, løp og koste seg, stekte jeg pannekaker i tur og orden. Påfyll av energi var godt for både store og små!

Arti førr ungan - og for voksne!
Arti førr ungan – og for voksne!

På denne lekeplassen på torget, er det fritt frem for alle som vil leke – uansett alder! Stolpen i midten lar deg velge mellom fire ulike spill, og sammen med de seks omkringliggende stolpene byr den på fire enkle utfordringer som krever både fysisk og mental kapasitet. I starten var det bare ‘mine’ unger som lekte der. Etterhvert kom det flere unger til – og jammen var det ikke noen voksne som også lot seg engasjere og ble med på leken!

Å ha med seg barn i Bodø by er virkelig ikke noe problem, snarere tvert imot. Utfordringen er heller å velge blant tilbudene som finnes. Heldigvis. For oss som bor her, betyr det at vi stadig har noe å velge i, stadig noe å finne på, også i de mest urbane delene av byen. Det tror jeg at både jeg og åtteåringene er veldig glade for.

2 thoughts on “Bodø for barn – helt perfekt!

  1. Ja, det er fantastisk bra i Bodø. Har forandret seg mye på bare 3-4-5 år, merker jeg. Da jeg kom hit, fant jeg mye fin streetart som raskt ble malt over – men plutselig ble det stuerent. Heldigvis. Nå er det i ferd med å bli litt mainstream, men jeg liker det godt likevel.

Legg igjen en kommentar

