Bjellands knappeboks

Ei venninne som nylig flyttet fra ei leilighet til ei anna, ringte meg en kveld. – Kan jeg komme innom? Jeg har noe til deg! Selvfølgelig sa jeg ja, mer fordi jeg gjerne ville se henne enn fordi hun skulle ha med gave. Men like fullt: jeg skulle få bli både glad og overrasket da hun dukket opp.

Fantastisk gammel boks fra Bjellands!
Fantastisk gammel boks fra Bjellands!

Denne gamle boksen fra Bjelland ble min til odel og eie! Den er urgammel og kom henne i hende i den tida hun samlet på ‘alt’ og hadde en bod full av interiør-rekvisita av ymse slag. Nå har hun tatt et oppgjør med samlermanien og kvittet seg med masse stæsj av ulikt slag. Og denne boksen, fant hun ut, ville sikkert jeg sette pris på. Det hadde hun helt rett i. Ikke bare boksen, men også innholdet falt i smak. For å si det pent.

img_5303
Knapper! I alle mulige størrelser, farger og fasonger.

Boksen var nemlig fylt til randen av knapper! Knapper fra klær, knapper fra håndarbeidsbutikker, knapper fra bruktbutikker og loppis. Gamle knapper og nyere knapper, store knapper og små. Det bugnet av knapper oppi boksen. Noen var det bare én eller to av, andre var det opptil ti av. Jeg bruker gjerne 3-5 knapper når jeg strikker f.eks. barnegensere eller annet tøy, så det er veldig mange av disse knappene som vil komme til nytte! Enkeltstående knapper har jeg ikke like mye bruk for, men et par scrap-interesserte venninner skal få dele sånne knapper mellom seg. På den måten kommer også disse knappene til nytte.

Men boksen beholder jeg. Det er ikke diskusjonstema engang.

Legg igjen en kommentar

