Lykkepille på kjøkkenet

I mitt nye hus har jeg en aldri så liten lykkepille på kjøkkenet. Den heter Jøtul, og er en god gammeldags vedovn. Etter å ha vært her ei stund og ‘bodd meg inn’, som jeg liker å si, har jeg oppdaget at Jøtul er den beste vennen min, nå i den kalde, fine tida. Vinteren har meldt sin ankomst i Bodø, og tre minusgrader blir fort til tretten effektive minusgrader når man tar vinden med i betraktninga. Telen har satt seg i bakken, og jeg må innrømme at jeg liker det.

Åpen ovn med full fyr inni
Åpen ovn med full fyr inni

Vinterkulda er fantastisk også fordi den gir meg en god grunn til å fyre opp i ovnen. Etter å ha anskaffet noen sekker med ved, må jeg innrømme at det føles helt nydelig å kjenne varmen bre seg gjennom kjøkkenet, stua og etterhvert ut i gangen og over til soverommet. Med døra på gløtt jevner varmen seg mer ut i huset etterhvert, og det blir mindre intenst nær ovnen. Noe sier meg at det vil bli mange myke vinterkvelder og -morgener der jeg tusler rundt i huset med raggsokker på bena mens jeg tenner i ovnen og koser meg. At jeg underveis i flyttinga kom over en gjenglemt handlepose full av tennruller gjorde ingenting – snarere tvert imot. Når den posen nærmer seg slutten, skal jeg sette en viss åtteåring i arbeid. For å si det sånn.

Han liker varmen, han også. Ei stund, i alle fall.
Han liker varmen, han også. Ei stund, i alle fall.

Jeg er ikke den eneste som setter pris på vedfyringa. Hunden viser tydelige tegn til trivsel når vi fyrer i ovnen. Fra før er han vant med at det bare er noe vi gjør på hytteturer, men det virker som om han koser seg også når jeg fyrer opp her hjemme. Hundesenga ligger et par meter fra ovnen, og der ligger han gjerne når jeg tenner opp. Etterhvert som varmen sprer seg utover i huset, flytter han seg litt lenger unna.

Noe sier meg at denne vinteren kommer til å by på trivsel og hjemmekos på et helt annet vis enn hva tilfellet har vært de siste årene. Jøtul. Ved. Så enkelt kan det være. Ei bok, en film, en kopp te eller et strikketøy i hendene. Hvilepuls.

Legg igjen en kommentar

