Kapittelutfordringen

Tanken kom til meg en kveld jeg satt med laptopen i fanget og var i ferd med å avslutte det jeg holdt på med. Den tidligere nevnte debatten i mitt indre om internett vs andre aktiviteter var på det nærmeste avsluttet, men underbevisstheten visste at jeg trengte en gulrot. «Klarer du å lese et kapittel hver dag ut året?»

Naturligvis sa jeg ja. For så å tenke over hva jeg egentlig mente og hvordan dette skulle arte seg, hva premissene skulle være. Nå har jeg blitt enig med meg selv.

Hver dag ut året, fra og med tirsdag 15. november, skal jeg lese minst ett kapittel i en bok. Det kan være hvilken som helst bok, og gjerne flere på en gang om nødvendig, men hver dag skal by på minst ett kapittel i en skjønnlitterær bok. Papirbok og e-bok teller, alt annet gjør ikke det. (Nei, jeg har ikke kindle.) Det skulle bli noenogførti kapitler tilsammen, og det blir jo noen bøker av det. Håper jeg.

Jeg kan lese på kjøkkenet mens jeg spiser frokost. Jeg kan lese i stua før jeg avslutter dagen. Jeg kan lese på biblioteket når jeg tar meg en tur i byen, eller jeg kan lese på en benk mens jeg venter på bussen. For eksempel. Det er lov til å lese nærmest overalt. Jeg har også laget meg en regel som sier at det ikke er lov til å ‘overføre’ kapitler fra en dag til en annen. Med andre ord – hvis jeg går over kvota mi og leser fem kapitler en dag, vil jeg likevel ikke kunne ‘hoppe over’ de neste fire dagene fordi snitt-kvota er dekket opp. Hvert kapittel teller kun på den dagen det leses.

Så langt holder jeg på med ei bok av Edvard Hoem og en klassiker av Axel Jensen, og jeg har slukt ei e-bok av debutanten Marita Hansen (strålende!). I tillegg gjen-leser jeg «Du dør ikke» på sengekanten. Spør meg gjerne i romjula hvordan jeg ligger an!

Legg igjen en kommentar

