I rute før adventstida

Kveldskos med førjulspreg
Kveldskos med førjulspreg

Nå er det ikke lenge igjen til advent, og jeg gleder meg som et barn. Jeg har tyvstartet med klementiner for ganske lenge siden. I helgene spiser jeg sjokolade. Og hver dag, uansett hverdag eller helg, drikker jeg en eller flere kopper te. Årets vinterkopp fra Mummi heter «Snøhest» og blir flittig brukt, her til Amichaï fra Dammann Fréres.

Snart skal jeg henge opp adventsstjerna i kjøkkenvinduet. Legge lilla spisebrikker på kjøkkenbordet. Ha lilla adventsduk på salongbordet, lilla telys i et stuevindu. På skjenken skal fire lilla lys få stå på bestemors gamle is-fat og utgjøre kjernen i den årlige hjemmelaga adventslysestaken. Snart skal jeg ut i naturen for å finne ytterligere rekvisitter til akkurat dét prosjektet. I gangen står julekrybba i eska si og venter – den får nemlig ikke komme frem før fjerde søndag i advent, og dét er enda ei stund til.

I mellomtida skal jeg lage appelsinmarmelade med anis, eplemarmelade med kanel, hjemmelaget karamell og kanskje en runde med hjemmelagede drops. Brune pinner må også bakes, tror jeg. Sammen med fire fine gutter skal jeg lage marsipan med pynt av ulikt slag, og guttene skal få lage tennruller. Mamma og pappa rekker å komme på besøk akkurat i tide til å ha med seg innholdet til adventskalenderen min, og spikeren er forlengst slått inn i veggen der den skal få henge på sin nye plass her i nytt hus.

Siden jeg sjelden er hjemme hos meg selv i jula, passer jeg på å utnytte adventstida maksimalt med alle sine mange trivselsfaktorer. I år betyr det litt variasjon fra tidligere, ettersom jeg har flyttet i høst, men kjernen i det jeg gjør og de tradisjonene jeg har er akkurat den samme som før. Heldigvis.

Legg igjen en kommentar

