Alltid rom for hvilepuls

Det baller på seg nå når vi nærmer oss advent. Jobbing, planlegging, julegaver, arrangementer av ymse slag, gjester i alderen 8-65 år, forpliktelser på både kort og lang varsel. Det er nok å henge fingrene i. Og jeg er ikke den eneste som har det sånn.

Grå lys i et Figgjo Bente-fat er en enkel og fin dekorasjon. Syns jeg.
Grå lys i et Figgjo Bente-fat er en enkel og fin dekorasjon. Syns jeg.

Derfor blir det desto viktigere å ikke gi slipp på de små stundene i hverdagen som sørger for å holde hvilepulsen på et akseptabelt nivå. Når dagens oppgaver er gjort, når oppvasken er tatt, når telefonen slutter å ringe fordi ‘alle andre’ har gått og lagt seg. Da. Da er det jeg setter meg i godstolen, lar laptop være laptop og finner frem ei bok. Den fine tivolilampa mi gir godt leselys bakfra, et par tente kubbelys skaper stemning i stua. Har jeg flaks, er det torsdag kveld og Herreavdelingens platesjappe på P1. For eksempel.

Dvale-vinterkoppen fra Mummi er fylt med Pomme d'Amour-te fra Dammann Fréres.
Dvale-vinterkoppen fra Mummi er fylt med Pomme d’Amour-te fra Dammann Fréres.

Denne adventstida er helgene fulle av besøk fra nær og fjern, oppgaver som venter, nytt jobboppdrag med spennende utfordringer, arrangementer jeg er delaktig i – og noen rene trivselstiltak, som for eksempel et par julebord i godt selskap. Julegavene er langt på vei ferdige, og jeg har også fått hjulpet fire unge herrer i alderen 8-11 år med å forberede julegaver som foreldrene ikke har vært innblandet i, hvilket er en kilde til åpenbar stolthet hos dem det gjelder.

Hvilepuls, altså. Det skal man ikke undervurdere i disse travle førjulstider.

Legg igjen en kommentar

