Natt, stille – og nordnorsk julesalme

Musikk er en viktig tradisjon i forbindelse med jula, i alle fall i min familie og for meg. Noe av det vakreste jeg vet, er Nordnorsk julesalme av Trygve Hoff. Den har til tider blitt radbrukket av artister sørfra – navn skal ikke nevnes – som sliter med både dialekt, tonefall og … troverdighet, rett og slett. I mine ører.

Men så finnes det noen som bare treffer innertier, og det på hver sin måte. Bodø-musikeren Tore Johansen ga for noen år siden ut ei juleplate som heter «Natt, stille». Jeg er ingen jazzelsker, men jeg må innrømme at jeg har likt det aller meste jeg har hørt fra den skiva. Der finner man også en versjon av julesalmen ‘vårres’ som er verdt å lytte til mer enn én gang. Eller ka du sei?

Det er en annen versjon som også har nådd de innerste krokene av lytte-hjertet mitt de siste årene. Maria Haukås Mittet gjør en versjon som får det til å gå ei varmkald skjelving ned gjennom ryggraden min. Hun gjør denne salmen, i mine øyne, enda bedre enn selveste opphavsmannen Trygve Hoff gjorde den. Maria sin versjon rangerer i mine ører også over Halvdan Sivertsens versjon, så glad jeg enn er i den. Også. Maria sin utgave kan du høre her – med behørige nordnorske motiver til.


Hvis du har klump i halsen og julestemning i hjertet nå, er du ikke alene. Kremt.
I morgen tennes julegrana, og adventstida er formelt i gang.

Legg igjen en kommentar

