Advent i lilla

Vi er der nå. Jeg har lilla duk på bordet, adventsduk med engler og litt gull og greier på. Jeg har lilla lys i adventsstaken. I år som mange år før består den av bestemors rektangulære glassfat som ble brukt til servering av is, i sin hennes tid. Halvhøye kubbelys med krydder og kongler strødd rundt.

Lilla filthjerter på dørene
Lilla filthjerter på dørene

Adventsstjerna henger i det kjøkkenvinduet som vender ut mot gata. Adventskalenderen fra mamma med sine 24 pakker henger på veggen rett bak en sofa, adventskalenderen fra Røde Kors står på kjøkkenbordet og lener seg mot veggen. Tre av dørene i leiligheta har et lilla filthjerte hengende for å fortelle det alle vet: Det er advent nå!

Eller vet alle det? Jeg begynner å lure. Ei venninne måtte lete byen rundt for å finne lilla lys til adventsstaken sin. Butikkene hadde bare rødt og hvitt. Ei venninne med ny leilighet vil gjerne pynte til advent, og har vært på jakt etter adventspynt av dekorasjoner av ymse slag. Uten hell. Butikkene er fulle … av julepynt. Advent er ikke lenger advent; vi later til å ha hoppa oppi og forlenga juletida.

En ungdom sier det samme i Aftenposten. Hvor ble det lilla av? Hvor ble advent av?

Jeg husker det så godt fra oppveksten. Adventen var lilla, jula er rød. På lille julaften, dagen før dagen, ble hele huset hjemme, omgjort fra adventsklart til julepyntet. Ned med lilla lys, bort med lilla duker, bort med lilla filthjerter på dørene. Nå var det jula og det røde som skulle frem. Nisser, engler og alskens vinterlige dekorasjoner kom frem, og etter noen timers kollektiv innsats var alt der det skulle være og jula på plass i huset.

Også i voksen alder holder jeg på den tradisjonen; lilla i adventstida og julepynting på lille julaften. Når jeg har reist bort i jula, plukker jeg frem julepynten den siste dagen før avreise, sånn at det er juleklart og pynta mens jeg er borte – og når jeg kommer hjem igjen. Men det begynner snart å føles som en kamp i motvind. Hvor ble adventstida av? Har vi blitt så instant-gratification-vant at det eneste som duger er ‘the real thing’, lenge før tida, sånn at vi blir lei av jula før vi kommer midt uti måneden? Jeg vet ikke. Men jeg savner advent.

Legg igjen en kommentar

