2. søndag i advent

Årets adventsstakeutgave
Årets adventsstakeutgave

Andre søndag i advent, og jeg er i rute. I år som i mange år tidligere er det bestemors gamle isfat som gjør tjeneste som adventsstake. Lilla lys med dekorasjoner rundt, forskjellige dekorasjoner fra år til år. Dette året valgte jeg å dekorere forholdsvis enkelt, med krydder som skaper god duft i stua og har med jula å gjøre: nellikspiker, anisstjerner og kanelstenger. Det dufter aldeles nydelig, særlig når temperaturen i stua er lun og litt varmere enn vanlig. De tre englene som mamma strikket til meg for ei uke siden, får også stå fremme, selv om de med sine røde kapper egentlig hører til jula og ikke adventstida per se. Jeg er i rute med adventskalenderen også, og denne fjerde dagen i desember kunne jeg nyte en sjokoladebit med lakris inni.

Hjemmebakt brød med brie og eple-og-te-gelé. Mmmmmh...
Hjemmebakt brød med brie og eple-og-te-gelé. Mmmmmh…

I går hadde jeg et aldri så lite juleverksted med spiselige julegaver. Jeg laget hele sju slag, både pålegg, snacks og tilbehør. I all hovedsak hentet jeg inspirasjon fra et par bloggere jeg setter stor pris på – Alt Godt og Green Bonanza. Man skal jo ikke røpe gavene før man gir dem bort, men første juledag kan du lese et blogginnlegg der jeg forteller om alle de spiselige gavene jeg har laget i år og hvor jeg hentet oppskriftene. Bildet over røper dog én ting: Jeg har laget eple-og-te-gelé, og det ble så mye av den at jeg kunne beholde et «overskuddsglass» eller to for meg selv. Tro meg – det smaker himmelsk…

Nå må jeg bare finne frem julegaveboka, som forsvant en gang i flytteprosessen, sånn at jeg kan gjenfinne oversikten over hvem som skal ha hva til jul. Det er ikke lenge igjen!

2 kommentarer om “2. søndag i advent

Legg igjen en kommentar

