Mislykket julebakst

(Dette innlegget kunne også hete «Peppernøtter som aldri ble.»)

Det begynte så fint. Jeg hadde planlagt å bake peppernøtter til jul, for peppernøtter er jeg veldig glad i og de holder i all evighet. (Jeg spiser nemlig ikke SÅ mye i juletida.) Mamma var bortreist, så jeg kunne ikke ringe henne for å få oppskrifta jeg er vant med. Men i min enfoldighet trodde jeg at det sikkert kunne gå bra med en annen oppskrift dersom den kom fra et høvelig pålitelig nettsted. Så feil kan man ta. Jeg fant nemlig ei oppskrift på NRK Mat, og gikk lykkelig i gang med forberedelsene.

For en gangs skyld skulle jeg sogar følge oppskrifta i stedet for å betrakte den som veiledende. Dermed laga jeg deigen en kveld og satte den i kjøleskapet for å la den ‘sette seg’ over natta, som oppskrifta sier. Neste dag kunne jeg knapt vente med å bli ferdig på jobb for å dra hjem og bake. Host.

Det var en gang en slikkepott. Det er det ikke mer.
Det var en gang en slikkepott. Det er det ikke mer.

Kanskje skulle jeg tatt tegnet da det var på tide å få deigen ut av bollen. Den hadde så absolutt satt seg over natta. Faktisk satt den så hardt at den var vanskelig å trenge gjennom; kulda hadde gjort den temmelig hard oppi bollen. Bakevant som jeg er, vet jeg at det uansett bare er et spørsmål om tid før den mykner opp og blir mer medgjørlig i romtemperatur, så jeg var ikke bekymra.

Jeg var imidlertid utålmodig. Derfor skar jeg den i biter med en kniv, for så å forsøke å få mindre biter av gangen ut av bollen. Til det brukte jeg en hard slikkepott. Og som du ser over her: Det gikk ikke så bra. Faktisk tok det ikke lang tid før slikkepotten simpelthen knakk! Den så jeg ikke komme.

Uendelig mange brett med peppernøtter skulle gjennom ovnen denne dagen.
Uendelig mange brett med peppernøtter skulle gjennom ovnen denne dagen.

Etter litt mer plunder fikk jeg likevel deigen ut av bollen, bit for bit, og den var god å jobbe med når jeg først fikk den på bordet. Etter litt knaing til den ble myk, ble bitene i tur og orden rullet ut til lange, fingertykke pølser som ble delt i små biter som igjen ble rullet til kuler og satt på bakeplata. Så langt: Alt vel.

Nøtter ble til flak. Jeg tror flakene vil bli til kakebunn til slutt.
Nøtter ble til flak. Jeg tror flakene vil bli til kakebunn til slutt.

Jeg vet ikke helt hva som skjedde, men jeg vet hvor det skjedde: Inni ovnen. Til min overraskelse så jeg nemlig at når fem av av de åtte foreskrevne minuttene av steiketida var gått, så peppernøttene nydelig oppblåste ut, og begynte så smått å bli litt gyldne. Derfra gikk det bare nedover. Bokstavelig talt. I stedet for å holde seg halvkuleformet og oppblåst, skled peppernøttene nemlig mer og mer utover og ble flatere og flatere.

Da de åtte angitte steikeminuttene var over, var det ikke lenger peppernøtter. Det var pepperflarn (i mangel av bedre ord). Forsøk på å kutte steiketid eller bytte plassering i ovnen hjalp ikke nevneverdig, så det ble mange pepperflarn etterhvert. Og tilsvarende økt skuffelse hos meg, om enn ispedd litt lattermildhet.

Tre av fire adventssøndager er tilbakelagt - og jeg er klar for resten!
Tre av fire adventssøndager er tilbakelagt – og jeg er klar for resten!

Det er heldigvis ikke katastrofe – det er bare mislykket bakst. Det er enda ei god stund igjen til jul, og jeg rekker fint å vente til mamma kommer hjem igjen, sånn at jeg kan få hennes oppskrift og forsøke en gang til. Etter tips fra gode venninner har jeg kommet til at pepperflarne skal knuses og få bli til kakebunn i ei ostekake eller noe sånt. Så det går seg til.

Derfor kunne jeg i dag, etter en nydelig tur ut i dagslyset etterfulgt av en sabla god og smaksrik middag, nyte adventsfreden som hører med til tredje søndag i advent. Tente lys, klementiner og skriving av årets julepost var akkurat det som skulle til. Noen av pepperflarne ble sogar tilbehør til en kopp julete fra Solberg & Hansen – mmmm… Det blir jul allikevel!

Legg igjen en kommentar

