Svart senker natten seg…

Strengt tatt er det ganske mørkt store deler av døgnet her nå, særlig hvis det er overskyet vær. Sola vises knapt i byen, og er bare over horisonten en snau time. Men i dag er det lov å ha det litt ekstra mørkt, for da kan man tenne stearinlys. Tidligere har jeg vært i domkirka på Luciakonsert – dette året velger jeg heller pysjen, godstolen og luciakonsert på svensk TV.

Lussekatt bakt etter mamma si oppskrift. I år ble det veldig vellykket!
Lussekatter. Mmmmh!

I den røde godstolen skal jeg sitte og spise sånne til frokost – lussekatter. Jeg har brukt ei gammel oppskrift jeg har fått av mamma, og denne gangen ga jeg meg tid nok til heving og det som skulle være. Resultatet ble upåklagelig. Tre fulle brett med lussekatter ble det av én eneste deig. Noen skal jeg beholde, noen skal jeg dele ut, og noen skal få være med på dugnad (!) på kvelden.

Sankta Lucia døde martyrdøden 13. desember, derav feiringa på denne datoen. Nøyaktig hvem hun var og hva som skjedde med henne lar seg ikke verifisere, men i dag er ikke det så farlig. Jeg har det jeg trenger for å feire henne: Lussekatter, en god julete – og muligheten til å være ute i dagslys så godt det lar seg gjøre. Hva mer kan man ønske seg?

2 thoughts on “Svart senker natten seg…

  1. Hei,
    Har lest fra dine tidligere innlegg at du samler på Figgjo Benta. Jeg er svært interessert i figgjo benta i fargen grønn, er det aktuelt å selge noe av dette for din del?

  2. Hei Halvard! Takk for forespørselen – men jeg må dessverre skuffe deg. Det er ganske uaktuelt for meg å selge noe av det jeg har i den serien, for jeg elsker den og bruker det til daglig 🙂 Beklager!

Legg igjen en kommentar

