Fordi Stormen er generøs i år

Jeg elsker biblioteket. Jeg elsker at det har lange åpningstider, sånn at man kan stikke innom til nesten alle døgnets tider. Jeg elsker at det er åpent og har masse luft, og store vestvendte vinduer som gir utsikt mot havna og storhavet utenfor moloen. Jeg elsker at det har flere rom og avdelinger og soner og oppholdssteder, at der finnes gode stoler og sofaer og steder hvor man kan slå seg ned og lese hva man vil – eller bare gjøre ingenting.

Bok-julegave fra Stormen til byens befolkning og andre gjester
Bok-julegave fra Stormen til byens befolkning og andre gjester

Akkurat denne jula elsker jeg også at de gir bort bøker. Vanligvis har de gjerne ei ganske omfattende hylle der det selges bøker som er på vei ut av samlingen, gjerne til bare 10 kr stykket. Men nå før jul har de også satt opp et bord i foajéen hvor det ligger små stabler med bøker som GIS bort.

Jeg spurte i skranken, for sikkerhets skyld, og jeg hadde skjønt skiltet rett. Disse bøkene gis bort, og man kan ta så mange man vil ha. Jeg er ikke tungbedt.

Jeg gikk hjem med seks bøker den dagen. Med unntak av ei oversatt bok er de alle i kategorien ‘ny, norsk samtidslitteratur’, noe jeg ellers ikke ville ha kjøpt i butikk. Et par forfatternavn kjenner jeg, og et par boktitler, men i det store og det hele er det bøker jeg lot meg friste av der og da uten å ha tenkt over det i lengre tid.

I jula skal jeg lese bøker. Rolige dager hjemme og på jobb gjør at jeg har et velbegrunnet håp om å få lest opptil flere bøker. Nyttårsfeiringa ligger dessuten an til å bli en hyttetur i nær-ødemarka, et sted hvor det er strøm og dermed leselys, men ikke wifi/tv eller den slags distraksjoner.

Jeg gleder meg allerede.

Legg igjen en kommentar

