Spiselige julegaver til folket!

I år har jeg gitt bort uvanlig mange spiselige julegaver. Det skyldes rett og slett at jeg fant så mange oppskrifter jeg hadde lyst til å prøve ut da jeg en lørdag i adventstida hadde «reservert» mitt eget kjøkken til juleverksted. Det ble mange timer over gryter, bord og kjøkkenbenk, og resultatet var upåklagelig. Mer enn 20 syltetøyglass med forskjellige fristelser ble etter hvert klare til å gis bort til jul – og heldigvis ble det rester igjen av de beste sakene, sånn at jeg selv fikk smakt litt også.

Nå er alle gavene delt ut og forhåpentligvis pakket opp. Dermed kan jeg fortelle mer om årets spiselige julegaver. Her har du en oversikt over hva jeg laget og hvor jeg hentet oppskrift og/eller inspirasjon fra. Enjoy!

1) Salte mandler fra Green Bonanza
En velkjent hit blant alle som har smakt dem. Raskt, enkelt og veldig populært! Salte mandler er lett og fristende å lage som snacks hele året, og de kan alltid gis bort eller settes på bordet når man har gjester. For eksempel.

2) Appelsinmarmelade med vanilje fra Alt Godt
Nydelig! Oppskrifta er nesten identisk med ei oppskrift i Safte-og-sylte-boka hennes som heter «Whiskyappelsinmarmelade». Jeg laget denne i to omganger; en med vanilje og en med diverse julekrydder (anis, nellik og kanelstang). Nydelig!

3) Eple-og-te-gele (samme URL som i punktet over)
Det er så lett. Det er så godt! Oppskrifta sier 2 liter, men jeg brukte 1,5 for det var innholdet i juicepakken jeg brukte. Oppskrifta sier Earl Grey-te, men jeg brukte darjeeling. Det funka like godt. Faktisk ble det så godt at jeg nesten ville lage en ny batch for å ha i all evighet selv. Du finner oppskrift og fremgangsmåte aller nederst i blogginnlegget det er lenket til rett over her.

4) Karamelliserte mandler med chili og havsalt
Oppskriften sier det skal være nøtter, men jeg laget det med mandler i stedet. Og tro meg – det funket! Heldigvis ble det en håndfull mandler til overs da glassene var fylt opp, sånn at jeg hadde noe til overs som jeg selv kunne gnafse på utover kvelden…

5) Syltede klementiner – (fra Coop Extra!)
Enkelt, godt og dessuten veldig delikat å se på. Dette ble gaven til ost-og-vin-glade damer i min krets. Noe sier meg at det vil komme bestillinger på mer av samme sort etter hvert.

6) Mandelkonfekt med havsalt (fra Coop Extra, det også!) –
Jeg kunne ikke dy meg da jeg fant oppskrifta; jeg hadde fortsatt mandler til overs, og det var kort vei til nærmeste butikk. Der kjøpte jeg to plater sjokolade; ei lys og ei mørk. Hvert glass jeg gir bort med slik mandelkonfekt, inneholder ei blanding av lyse og mørke biter. Jeg mistenker at de forsvinner raskt!

Legg igjen en kommentar

