Spiselige julegaver – til meg!

Åh. Jeg elsker spiselige julegaver. Ikke bare å gi bort, men også å få dem selv. På et eller annet tidspunkt i livet har jeg kommet dithen at jeg setter pris på forgjengelige gaver; ting som ikke krever plass i hyller eller skuffer og skap, men som kan forbrukes og deretter blir borte. Heldigvis har jeg noen gode venner som forstår dette.

Hjemmelagde pikekyss med et dryss av kakao over
Hjemmelagde pikekyss med et dryss av kakao!

Ei av mine kjøkkenglade venninner har gitt meg tre sorter snop i år: Hjemmelagde pikekyss (marengs), hjemmelaget karamell (fudge) og hjemmelaget sjokoladekonfekt med gelé inni. Sistnevnte rakk jeg ikke å avbilde før de ble borte, ettersom en av julegjestene la sin elsk på dem og bidro sterkt til at de ikke varte så lenge. Men tro meg/oss: De var gode!

Hjemmelaget fudgekaramell i biter
Hjemmelaget karamell. Mmmmmhh….

Karamell er også noe av det beste jeg vet. Disse bitene sto på et bord, servert i ei skål jeg har arvet etter min mormor. De varte ikke så lenge, de heller. I tillegg til pikekyss og karameller fikk jeg sjokolade i fire-fem varianter, diverse utgaver av alkohol og ei eske med sjokoladetrøfler.

Jeg klager ikke, med andre ord. Tvert i mot. Jeg samler inspirasjon og oppskrifter. Det  er mye godt man kan lage når man bare bestemmer seg for å gjøre det. Synd det er et år til neste jul, egentlig.

Legg igjen en kommentar

