Jeg ♥ Jøtul

Jeg har sagt det før, men sier det gjerne igjen: Jeg elsker å ha en jøtulovn på kjøkkenet. Elsker at den gir lun hyttevarmefølelse, elsker å fyre opp når det blir kaldt, elsker lyden av ved som brenner og avgir varme mens jeg sitter i nærheten og holder på med et eller annet.

Tørr ved som fatner lett og varer lenge. Perfekt.
Tørr ved som fatner lett og varer lenge. Perfekt.

Jeg tenner ikke i ovnen før det er minusgrader ute og gjerne litt vind. Da blir det litt kjølig i huset, og den ekstra varmen er både kjærkommen og lun. Et par-tre tennruller og en vedkubbe eller to, så er vi igang. Det er forbausende lett. Tid om annen kjøper jeg et knippe sekker med ved, sånn at jeg alltid har en sekk liggende. Det hender jeg blir skuffet når minusgradene uteblir, og jeg mangler en grunn til å fyre opp.

img_5481
Bjørkeved til tørk

Det hender vedkubbene har fått litt snø eller vann på seg, eller på annet vis har vanskelig for å fatne ordentlig. Jeg har funnet løsningen på det. Det er bare å la dem ligge under eller nær ovnen mens den er tent (med andre kubber), så tørker de raskt.

Nå håper jeg bare at vinteren varer i minst et par måneder til, så jeg rekker å fyre i ovnen mange, mange ganger før sesongen er over.

Legg igjen en kommentar

