Spise ute, sa du?

En av de tingene jeg var veldig fornøyd med i 2016, var at jeg stadig oftere tok med meg primusen ut i naturen og laget mat der. I perioden fra april til september, omtrent, lå snittet på ca en dag i uka. Noen ganger var det bare pannekaker i fjæra, ti minutter hjemmefra. Andre ganger var det mer avanserte greier, tilberedt andre steder. Men det ble mange utemiddager – og glad er jeg for det.

Et av målene for 2017 ble derfor å utvide repertoiret; å spise utemiddag også i den årstida når det ikke nødvendigvis er varmt og komfortabelt å være ute hele tida. Denne uka startet jeg det som forhåpentligvis blir en ny vane: Middag ute en dag i uka, også når det er vinter.

Rolig oppvarming på svak varme er det som skal til for å få godt innhold til wraps.
Rolig oppvarming på svak varme er det som skal til for å få godt innhold til wraps.

Jeg lar meg ofte og gjerne inspirerere av instagrammen til Ragnhild som har bloggen Ute på tur med primus. Etter at jeg begynte å følge den, merket jeg at min egen tankegang på hva som var lettvint og overkommelig å lage på en primus ble veldig utvidet – og godt er det!

Denne dagen hadde jeg lyst på wraps, og på mye smak. Dermed ble det tacokrydret kjøttdeig blandet med rosenkål (favoritt!) og brokkoli i biter, samt en kvart rødløk i småbiter. Alt dette varmet jeg i stekepanna, for så å legge det i en tortillalefse sammen med litt ost. Vips, så hadde jeg gode wraps til middag!

img_5486
Utsikt mot byen mens snøen laver ned.

Egentlig var planen å spise oppe på Linken, en liten høyde på Rønvikfjellet som er lett tilgjengelig hjemmefra. Det viste seg imidlertid at det blåste mer oppå åskammen enn litt lenger ned i lia, i tillegg til at nedbøren der oppe var våtere enn det den var lenger ned. Dermed tok jeg med meg den firbeinte litt lenger ned i terrenget, hvor vi etterhvert fant en fin plass hvor vi kunne spise og nyte utsikta. Jeg med min primusmat, han med sin hundemat servert rett på snøen.

Jeg orker ikke å spise ute i pøsregn og bli søkkvåt. Jeg orker ikke dra med meg presenning for å lage tak når det øser ned. Det er greit å nyte friluftslivet, faktisk elsker jeg det, men ikke for enhver pris til enhver tid. Å spise ute skal ikke bli noe tvangsforsett som får meg til å lide for Saken.

Men jeg velger meg gjerne en tørr gapahuk om det regner ute, og jeg vil gjerne utfordre dørstokkmila også når det ikke er klarvær og vindstille. Derfor har jeg allerede lagt planer for hva som skal være neste ukes utemiddag-turmål. To planer, faktisk. Alternativ 1 hvis det er fint vær, alternativ 2 (gapahuk!) hvis det pøser ned. Menyen vil avhenge av været, tror jeg, og av giddelysten generelt. Jeg gleder meg allerede.

Legg igjen en kommentar

