Sommerglede #5: Rabarbra

Rabarbraen er verdt et eget innlegg. Det er knapt noe som sier ‘sommer’ så mye som rabarbra av alt jeg putter i munnen i disse dager. Rabarbra er barndomsminner om varme dager, rabarbra fra hagen og et glass med sukker til å dyppe i. Rabarbra er grøten jeg serverte til den gamle mannen på sykehuset som lærte meg at det er bortkasta å barbere skjegg på fallan sky, som han sa. Rabarbra bærer på søte saker, gode minner, sol hele døgnet og evige ferier.

Jeg har hørt at rabarbraen helst skal høstes før sankthans, og det er kanskje noe i det hvis man bor sørpå. Men når man bor nordaførr og sommeren i tillegg har vært litt våt og kjølig siden sankthanstider, er det helt innafor å bruke ei helg tidlig i juli på å hamstre rabarbra og bruke den til ymse godsaker.

Rabarbra og kvann
Rabarbra og kvann

Hittil har jeg laget ‘vanlig’ rabarbrasyltetøy og rabarbrasyltetøy med kvann og ingefær. (Oppskrift herfra.) I morgen skal jeg lage rabarbrachutney og muligens rabarbrasaft. Til uka skal jeg også forsøke å finne tid til å lage rabarbra-og-jordbær-syltetøy, etter oppskrift fra samme bok som nevnt i parentesen tidligere.

Jeg er heldig som har tilgang til en nær ubegrenset mengde rabarbra. Det vet jeg å gjøre meg nytte av. For hvis jeg klarer å spare et glass eller tre til adventstida eller sådär, er det nesten ingenting som er deiligere enn å ta frem et syltetøyglass med smak av sommer når året er på det mørkeste. Tro meg. Jeg har prøvd.

Legg igjen en kommentar

