Aldri ferdig med lyset

Overgangen fra lys til mørke føltes mer brutal i år enn den pleier å være. September var unormalt varm og full av sol og klarværsdager. Oktober kom med regn, skyer og mørke kvelder og morgener. Skyene gjorde det mørkere, samtidig som det var ‘nok’ soltimer hver dag til at man fikk litt følelse av at det faktisk var dag. Det nærmet seg mørketid, men vi var ikke ‘helt der’, føltes det som. Det er sånn oktober skal være, egentlig.

Men november. November startet brutalt. November når det er snø er en nydelig affære, med hodelykt-turer, hundelufting i morgengry med blåtoner overalt og en følelse av at man skal holde ut, på et vis. At det ikke er katastrofe at dagene blir stadig kortere. I år, derimot, kom november med regn, skyer og vind. Det var som om elementene hadde samordnet seg for å suge mest mulig lys ut av dagene. Det lille som var igjen, ble en parentes utenfor vinduet mens jeg var på jobb. Lyset ble nesten en fremmed og måneden kjentes uendelig etter bare noen dager. Selv i helga, på tur i dagslys, var det som om lyset slet med å komme gjennom – og regnet sildret ned, uavlatelig.

God morgen, jobben! Litt før åtte en tirsdag i november.

Men i dag var det annerledes. I dag var det nærmest klar himmel da jeg gikk morgentur med hunden, og man kunne skille sorte fjell fra dyp-dyp-blå himmel bakom. Sola var i ferd med å komme over horisonten da jeg nådde jobb, selv om den fortsatt var skjult bak fjellene i sørøst, et sted mellom Sulisfjellene og Børnupen. Jeg merket at sjela bare sugde lyset til seg, sugde inn fargene og selve følelsen av at ‘nå kommer lyset’¨denne dagen.

Jeg aner ikke hvor lenge det varer, og værmeldinga varierer fra gang til gang når jeg ser på den. Men i dag skal jeg nyte lyset så lenge det varer.

Legg igjen en kommentar

