Det jeg glemte å fortelle deg

Jarle Bernhoft med band trollbandt Musikkfestukas publikum under konserten ute på Nyholm Skandse

Jeg fikk aldri fortalt deg om konserten på Skansen. Det var noe med strøm og kabelkræsj og leveringstider og sommergjester og utsatte ting, og så kom jeg aldri dithen. Jeg fikk aldri skrevet innlegget om konserten Jarle Bernhoft hadde på Nyholm Skandse rett utenfor Bodø sentrum en fredagskveld midt i august. En konsert blant mange i Musikkfestuka, javisst. Men også en institusjon – den årlige konserten på Skansen er for mange høydepunktet, og det er alltid store navn som kommer.

Det var folk overalt, fra scenekanten til toppen av anlegget.

Jeg og L hadde forlengst avtalt at vi skulle på konserten på Skansen, lenge før vi visste hvem som skulle spille. Det var slutten av sommerferien for henne, og jeg hadde som vanlig gjester i huset. Men vi fikk billetter, barna skulle være valpevakt og alt var ordnet. Så vi tok en av de oppsatte bussene som gikk i skytteltrafikk mellom sentrum og Skansen. Vi var tidlig ute, ville ha gode plasser. Det fikk vi, men de som kom et kvarter etter oss hadde langt mindre å velge i. Andre hadde valgt å bivåne det hele fra båter som lå i den lille bukta på yttersida av Skansen. Redningsskøyta var på plass.

Gamle Salten brakte med seg publikum til konserten

Jeg skulle husket å skrive det innlegget mens kvelden var fersk i hodet. Da ville jeg kommet på å fortelle om stemninga, om magien som ble skapt av forbipasserende, lavtgående skyer. Noen ganger var det som å sitte i tett tåke og man så verken byen eller den lille Hjertøya. Men over oss var himmelen blå og stjernebildene avtegnet seg i all sin prakt. Andre ganger så vi byen helt klart, langt innover byfjellene bak oss – men himmelen var skjult. Det forandret seg hele tida. Innimellom kom tåkeskyene bølgende inn over furene i Hjertøyene.

Jarle Bernhoft trollbinder et par tusen mennesker

Jeg må bekjenne noe: Jeg har aldri før hørt om Jarle Bernhoft. Jeg ante ikke hvem han var, hva slags musikk han spiller eller hvordan han ser ut. For meg var han et fullstendig ubeskrevet blad, jeg hadde ikke engang noen ubevisste assosiasjoner da jeg hørte navnet. Bare helt blank og tenkte «Jaja, det er sikkert bra!» Man kan jo lure på hvor jeg har vært de siste årene! For det viste seg at han er et fyrverkeri av en artist – fra første stund fanget han meg og de snaue to tusen andre som hadde valgt å tilbringe kvelden på Skansen. Medrivende og engasjerende musikk smøg seg inn i margen og ga gjenklang i hele kroppen. Du vet hvordan det på konserter og festivaler alltid er ‘noen’ som velger å skravle og holde en samtale i gang uansett hvem som spiller og hva som spilles? Selv DET forstummet da Bernhoft og bandet kom i gang – de overveldet oss alle, på en god måte. Bare lavmælt hvisken mellom par som satt tett inntil hverandre brøt noen ganger lyden av musikken. Selv måkene holdt nebb der de sveva magisk i halvtåka over og rundt Skansen.

Det er ikke mer å hente, og vi går alle hjem.

Bernhoft og bandet spilte i halvannen time i strekk, uten pause. En mer gjennomført energisk konsert er det lenge siden jeg har sett. He ain’t a big talker, og sa egentlig bare det mest nødvendige (søring-fleiper-med-nordlenninger-kommentarer og litt til), men det holdt i massevis. Musikken sa mer enn nok. Naturligvis ble det ekstranumre, naturligvis var de glitrende, naturligvis var vi kalde i rumpa da det hele var over – selv om vi hadde tatt varme klær og sitteunderlag i bruk. Fine musikkfestuka hadde sørga for busser som gikk i skytteltrafikk den lange veien rundt, fra Skansen til sentrum. De snirkla seg frem blant folk og sykler og drosjer og i det hele tatt. Men frem kom de, og til slutt var vi endelig i seng.

Men jeg har altså glemt å fortelle deg om det. Før nå.

(Sjekke selv? Okei. Her, for eksempel. Anbefales!)

2 kommentarer om “Det jeg glemte å fortelle deg

Legg igjen en kommentar

