Det må være kjærlighet

Det ER kjærlighet. Ved første blikk. Kjærlighet mellom meg og noen som kjenner meg godt, kjærlighet mellom meg og bursdagsgaven jeg fikk i påska. Love is all around nå om dagen.

Min nye Sigma-linse. Whoop!
Min nye Sigma-linse. Whoop!

Jeg har i lengre tid tenkt på å skaffe meg ei ekstra linse til kameraet mitt. Jeg har hatt lyst på ei linse som lar meg zoome inn ting som er langt unna, slik at de kommer nærmere. Det har jeg tenkt på når jeg ser Lofoten på andre sida av Vestfjorden mens jeg går tur med hunden, det har jeg tenkt på når jeg ser ei ørn sveve over Bremnes, det har jeg tenkt på når jeg skimter rein i fjellet. Jeg kan ikke så mye om foto og utstyr, og derfor har jeg snakket med venninner om hva som er forskjellen på ulike linser og kameramerker, hva jeg trenger og hva jeg ikke trenger, hvordan jeg best kan oppnå den effekten jeg vil ha. Og førsteplassen på ønskelista ble etterhvert besatt av Sigma; jeg ville ha ei Sigma 70-300-linse. Det var bare å spare litt. Så kom påska, og med den: bursdagen min.

Vesthimmelen rundt solnedgang
Vesthimmelen rundt solnedgang

Med bursdagen min kom det noen gaver – deriblant linsa jeg ønska meg. Jeg mista helt maska da jeg åpna gaven fra julegjesten og så at hun ikke bare hadde gitt meg råd i diskusjoner om foto; hun hadde gitt meg selve linsa jeg ville ha! Ei nydelig, pent brukt Sigma-linse lå i pakken jeg henta på posten og senere åpnet på hytta. Jeg vet fortsatt ikke hva jeg skal si for å uttrykke min takk. Fine bilder for å vise at gaven blir verdsatt og brukt er bare første trinn;  jeg har allerede planer om noe mer.

Jeg har såvidt begynt å bruke linsa. Tester hvor stor zoomen er (stor! fantastisk!), tester hvordan bildene blir, tester fokuseringa og whatnot. Det er som å bli kjent med en ny person i noen sin familie; du har en idè om hva du kan vente deg, men må like fullt utforske detaljene individuelt. Allerede har jeg sett at jeg klarer å ta en type bilder jeg ikke klarte tidligere, med den gamle linsa, og det gleder mitt hjerte at jeg nå kan gjøre det.

Så tusen takk, fine fine du. Jeg kan ikke si med ord hvor glad jeg er, men tro meg – du skal få se det. Bare vent.

4 kommentarer om “Det må være kjærlighet

  1. Varsågod, kära du, jag är glad att det blev rätt! Hoppas att du får mycket glädje av den, och att ni blir riktigt goda vänner, ni också! 😉

  2. Eg har liggande akkurat same objektivet og ein del av bileta på bloggen min er tekne med dette objektivet. Som du sikkrt er klar over, har ikkje objektivet stabiliseringssystem, noko som gjer at ein må bruke støtte på stor tele og lange lukkartider.

    Eg har lagt ut eit bilete no i dag på foto.no.

    http://foto.no/bg/691615

    Dette er teke på frihand med full tele i godt lys.

    Men du skal vere klar over at mesteparten av desse sylskarpe landskapsbileta som eg veit at både du og eg set pris på, gjerne er tekne med objektiv som kostar 10-15 gongar meir enn dette objektivet. Så det gjeld å finne nisjen sin.

    Lukke til med utforskinga.

  3. Jah, jeg vet. Jeg ser at jeg må tenke stabilitet på en annen måte enn tidligere når jeg skal ta enkelte bilder, men … siden det bare er til mitt bruk, på blogg og fb, så er det greit for meg. Jeg vil gjerne bli bedre, men ikke for enhver pris og ikke på en måte som lar ambisjonene ta over for fotogleden. Hos meg er den veldig spontant betinget.

    Men med denne linsa kan jeg ta bilder som jeg tidligere gjerne VILLE ta, men ikke hadde teknisk utstyr til å kunne ta. Nå kan jeg, og så får jeg heller lære de nye betingelsene og utnytte dem til min fordel, tenker jeg.

    Dine bilder får meg ofte til å drømme meg bort – forhåpentligvis får mine bilder også den effekten etterhvert 🙂

Legg igjen en kommentar

